fredag 18 september 2015

Tips inför bilköp del 3

Mycket mer än tre förkortningar brukar det vanligen inte vara innan vitsorden tar över i morgontidningsannonserna.
Rör det sig om mycket speciella bilar kan även dessa förkortningar förekomma: "bes ua" vilket betyder "jag fick muta besiktningsmannen för att få igenom bilfan, därför säljer jag", "sk" vilket betyder "jag försöker få dig att tro att den skattad, men "sk" betyder egentligen "skrot"", "c-lås" vilket betyder "jag behåller ena nyckeln så att jag kan komma och stjäla bilen senare", "LARM" vilket betyder "Liket Anmodar Reparation Meddessamma" samt "elsp" vilket betyder att det är kortslutning och jordfel i bilden styrdator.

Resten av den lilla annonsen brukar bestå av (förutom prisuppgift och telenummer till säljarens faster) olika vitsord om hur överjävla bra just den här bilen är och att säljaren därför gärna vill bli av med den.
Jag tar upp de vanligaste nu.

Vissa, oftast lite äldre bilar (som hunnit bli redigt utslitna och nergångna och inte använts som annat än koltrastbo i sisådär fem år), brukar i annonserna kallas "Bra renovobj" eller "bra objekt för den händige".
Säljaren hoppas naturligtvis på att den potentiella köparen ska vara ren om sin image och inte våga erkänna att han har tummen mitt i handen (vilket dock säljaren själv uppenbarligen har).
Antagligen kommer bilen levereras i delar där ungefär hälften av delarna saknas.
Dessutom har den begåvats med ett fel som inte ens märkesverkstaden -trots ockerlön- vill hitta lösningen på.

Ett annan missbrukat epitet på halvgamla bilar är "bra bruksskick".
Du som köpare kan här tänka att "den fungerar bra för att bruka, och det är ju vad jag ska göra, jag slår till".
Gör för Guds skull inte det!
En bil med "bra bruksskick" kan visserligen köras (i medlut) och driver således på något av hjulen.
Dock har antagligen inte säljaren bytt olja på 3-4 år (då oljan antagligen är värd mer än bilen) och om bilen tänder på alla cylindrar är det att beteckna som högst ovanligt, snudd på mirakel.

Om vi går vidare på bilens-skick-stegen har vi naturligtvis de som hävdar att bilen är i "perfekt skick" eller "pedantskött".
Märkligt nog finns det betydligt fler perfektionister och pedanter bland bilsäljare än bland människor i stort, ett mycket märkligt sammanträffande kan det tyckas...
Om en bil är i "perfekt skick" menas antagligen att den är ungefär som medelbilen.
Inlämnad på service nån gång ibland och bara två hundar som har färdats i bak.
Bilen fungerar, men säljaren ska minsann ta betalt för att den gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar