onsdag 2 september 2015

Tips inför bilköp del 1

Carwebs lilla begagnatguide:
 
Visst har du som jag suttit med din lokala morgontidning i nävarna och slötittat på blaskans annonstorg i hopp om att hitta ett fynd.
Något som ägaren till varje pris vill bli av med inom några dagar och kan tänka sig att sälja för ett vrakpris till den rätte köparen.
Alltså till dig.
Det är inte någon urvuxen babysäng, halvtrasig kaninbur (som inte behövs sen kaninen rymt) eller bortskänkta minigriskultingar du är ute efter.
Inte heller annonserna om fina fritidshus i Spanien eller Älgarås verkar särskilt lockande för dig.
Nej, medvetet eller omedvetet dras dina blickar till annonshäftets avdelning för bilannonser.
Kanske hoppas du på att någon vars kanin har rymt och som därför bestämt sig för att flytta permanent till sitt fritidshus i Älgarås har en klenod undangömd i sitt villagarage som nu måste säljas innan de nya ägarna flyttar in i nästa vecka.
Kanske en Bristol Blenheim eller Ferrari Daytona som stått orörd sen ny och underhållits slitage i flera decennier bara står där och väntar på dig.
Chansen är måhända inte särskilt stor, men det vore ju dumt att missa den bara för att man inte tog de där extra sekunderna till att ögna igenom annonserna, eller hur?

Tidningens bilannonsdel är inte särskilt stor.
Antagligen inramas den dessutom av färgglada annonser från de lokala märkeshandlarna som försöker pracka på dig en ny Opel Corsa till ockerpris.
Kanske får du även med ett portabelt dataspel, som blev över sen nittitalet på databutiken vägg-i-vägg eller en fin cykel när bilen är trasig eller på ocker-service.
Mitt bland märkesannonserna blänger de privata bilannonserna illmarigt på dig, kanske 15-20 stycken till antalet och oftast bara några rader långa lämnar de mycket för fantasin.
Ibland kryddas de även av någon svartvit bild föreställande en halvrostig dieselmerca från sent åttiotal.
Bilderna blir dock svåruttydliga på grund av tidningens usla tryckkvalitet och bildens minimala storlek.

Naturligtvis är det inte annonserna med bild som är intressanta, utan de små, en- eller tvåradersannonserna utan bild som lämnar mycket åt fantasin.
Tidningens hutlösa annonseringspriser gör att annonserna kostar mångdubbelt mer per varje ny rad som inleds och ska man ge en relativt utförlig beskrivning av bilen (gärna med några goda vitsord) på ren svenska blir annonseringskostnaden snart närapå högre än bilens värde.
I varje fall om det rör sig om medel-tidnings-bilannons-bilen.
Denna effektiva pengaförstöring är ju naturligtvis inget säljarna gillar och därför har ett särskilt bilannons-språk utvecklats.
Detta språk är baserat främst på förkortningar, och ibland även förkortningar av förkortningar.
De enda ord som normalt skrivs ut i sin helhet är de som anses gynna försäljningen av bilen.
Exempel på sådana uttryck är "bra bruksskick", "tjejkörd" eller "nerlackad".
Mer om detta senare.
Först ska vi gå på och tolka alla dessa förkortningar som alltsom oftast beskriver bilens mer faktiska data, oftast vilken utrustning den levereras med och vilka extra tillbehör som den gamle ägaren inte längre vill ha kvar skräpande i garaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar