söndag 6 september 2015

Lagning

Fick köpt mig ett trevligt litet slutsteg,ett Pioneer GM-X922.
Det är ett klass A slutsteg,uppmätt till 2x160wrms.(eller 1x437wrms)
(Klass A
Här använder sig konstruktören av en transistor för hela musiksignalen. 
Fördelen är att det inte uppstår någon distorsion när man byter mellan transistorerna. 
Nackdelen är att vid noll volym använder man redan halva transistorns uteffekt, vilket gör att det går åt massor med ström.
Av denna orsak är förstärkartypen inte vidare spridd för bilbruk. 
Få vill ha konstant tomt batteri även om det i teorin ger aningen bättre ljud.)
 Kontrollerna är ovanpå,bakom en lucka som skruvas fast med en insex nyckel,lite småjobbigt om man ska ändra nån inställning.
 Här ser man dom två fläktarna som ska kyla ner steget.
 När jag kopplade in lågnivå kablarna,så antingen försvann ljudet eller så sprakade det nått fruktansvärt..så nått var fel..
 Så här ser det ut isärskruvat :)
I den inringade lödningen så ser ni att den har spruckit där,så jag fick löda litegranna,skruvade sen ihop allt.
När jag skulle koppla in lågnivåkablarna i steget igen,så var det helt tyst..vadnudå..har det gått sönder mera?
Ne,var bara jag som hade råkat sätta kablarna på lågnivå utgången den här gången,istället för ingång..flyttade kablarna så nu funkar det perfekt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar