måndag 18 juli 2016

Choppern projekt del 1

Fick köpt mig en ny leksak.
En Yamaha DT 50 ram,med hjul & allt det dära,fast med en Yamaha FS1 motor,med 60cc cylinder,högkomp topplock & 16mm insug.
Men ingen förgasare,så det blir att leta lite delar så att man kan få den att funka )




Test med startgas rätt i cylindern..
 Här är den uppallad.
Det är nog ungefär så hög bak den ska vara original )
 Här är en U-profil balk,som var "stötdämparen" bak,dvs den var helt stum )
Snyggt men nog rätt okörbart.
 Hade kvar en trasig stötdämpare från min gamla DT jag sålde,där fjädern hade gått av 1 varv längst ner.
Så jag kapade loss den trasiga fjäder biten,tryckte ut den avkapade bulten som var i änden,svetsade ihop en bricka mot fjädern så den sitter kvar,drog på lite mörkröd färg på allt )
 Monterade stötdämparen,den är lite hård,men är ändå lite fjädrande..man får nog gunga på bra mycket om den ska ta i bakhjulet..dvs så är det rätt perfekt ändå )
 Syns bättre här hur den blev lite högre.

Testade med bensin rätt i cylindern )

Så vad har jag gjort mer?
Hittat rätt kabel som går till tändspolen så tändstiftet får gnista,ska kopplas ihop till tändningslåset så man kan bryta tändningen )
Fixat dit en lång fjäder till stödet,så man kan fälla upp det,men nu när mopeden blev lite högre blev stödet för kort,så får bygga nytt stöd sen.
Bytt kopplingshandtag då det gamla var sönder.

Att göra först,lista:
Få tag på en förgasare.
Få dit gashandtag.
Få dit fotbroms.
Få fast tanken.
Kolla så allt funkar som det ska.
Se vad mer för delar jag behöver ha )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar