måndag 7 januari 2019

Baslåda

Jag fick tag på en MDS Audiophile Pro APX 12" bas för ett tag sen,& tänkte jag skulle bygga om en  låda jag byggde för ca.15 år sen.
Jag brukar recycla mina lådor så gott det går )
 Här har jag sågat ut ett fyrkantigt hål,& sågat ut högtalarhålet lite större,då jag skulle få plats med basen & en port där.
 Dubbla 16mm spånskivor är segt att såga igenom!
 Här har jag lyckat fräsa ner en kant runt det fyrkantiga hålet,(med vinkelslipkniv & en hammare)
 Sådär blev det.
 Ca:6 mm nedfräsning.
 Nu insåg jag att sidan där jag skulle ha högtalaren var påbyggd med många skivor,så basen hade hamnat långt ut,& då hade inte min plan funkat,som ni kommer att se senare varför )
 Lika tjocka väggar här.
 Har markerat ut var slitsporten ska vara (är såklart uträknat innan så man vet storleken)
 Lite cirkelsågning senare.
 När jag byggde lådan så satte jag in stagpinnar i hörnen,dom var lite ivägen i porten just nu.
 Så med lite övertalning så försvann dom )
 En tunn skiva sågades till & limmades fast,som port.
Eftersom jag gjorde en slitsport,så kunde jag använda själva lådans 3 väggar & behövde då bara få in en skiva till så det blev en port.
 Lite filning på det nedsänkta fyrkantiga hålet.
 Det börjar ta sig ) 
 Sågade ut en ny skiva baktill,där hålet satt från början.
 Nu är det väl 3-4 skivor i botten,rätt stabil & tung låda )
 Har målat insidan av lådan )
 Blev fint med vitt.

 Skar till en spegelbit!
 Nu är den tunga (25kg) basen monterad i lådan.
 Lådan i bilen,där plexiglas är monterat i det fyrkantiga hålet )
 Och på andra sidan i lådan är spegeln )
Syns dåligt på bilden,men små färglada lysdioder är i lådan också )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar