tisdag 11 oktober 2016

Porsche 924 historia

Jaja. Audimotor bla bla ingen riktig Porsche bla bla vattenskadad bla, bla, bla.
Jag har hört alla invändningar under åren.
Den ena sämre påläst än den andra.
Nu tänker jag ta tillfället i akt att slå ihjäl några gamla myter om Porsches räddning under det lite dystra 70-talet.
För det var precis vad 924:an var tänkt att bli.
Och precis vad den blev.
Samtidigt tänkte jag berätta lite om vilka vi är.
Vi som har en Porsche som inte räknas.
Ni kan historien.
Porsche började fila på en efterföljare till 911:an, som började få några år på nacken.
Högt uppsatta inom familjen gav grönt ljus till både 928:an och 924:an med förhoppningen att kunna följa succén med 911:an både i USA och i Europa.
Motor fram och vattenkylning var framtidens melodi.
Ett samarbete inleddes med VW och Audi, men båda drog sig ur och Porsche slutförde projektet ensamma.
Eller, inte riktigt.
Bilarna tillverkades i Audis fabrik i Ingolstadt, men längre än så sträckte sig inte samarbetet i slutänden.
Detta var i sig inget konstigt.
Porsche var från början ett mycket litet företag som outsourcade sin produktion till olika företag från
dag ett.

Resultatet blev en produktion som sträckte sig över nästan 20år och för första gången i Porsches historia, ett antal bilmodeller som faktiskt går att använda.
Kanske bäst att förtydliga det där för att slippa arga mail.
En 911 går givetvis att köra.
Men av någon anledning har dess ägare varit lite tveksamma till just den aktiviteten vad det verkar.
En 911 verkar ha som syfte att tvättas och långtidsförvaras under skräddarsytt täcke.
Att hitta en bruks-911 med lite småskavanker och 28000 mil på mätaren är ovanligt.
Mycket ovanligt.
En garagerad 911 med originallack och 8000mil på mätaren verkar snarare vara standard.
Trist tycker jag som tycker att bilar ska köras (sönder och lagas igen).
Av den enkla anledningen har jag alltid föredragit Porsches frontmotorbilar.
Missförstå mig rätt!
Jag skulle jättegärna ha en 911 att köra sönder och laga igen.
Men jag kommer in på anledningen till varför det är som det är lite längre ner!
En 924 som har varvat sin femsiffriga kilometermätare både två och tre gånger är däremot ingen ovanlig syn på annonssidorna.
Det är där vi hittar godbitarna!
Här hittar vi bilarna som fått ny koppling, nya dämpare o.s.v.
Sånt som man helst ser att någon annan har gjort.
Att köpa en 924/944 som inte gått tillräckligt för att ha servats kontinuerligt är sällan en bra affär.
Allt som skulle gått sönder om bilen brukats istället för att bara stå brukar gå sönder de första 1000 milen.
Fråga mig gärna hur jag vet!
Fylld av fördomar och förutfattade meningar provkörde jag min första 944 för drygt 6 år sedan.
Allt som jag trodde mig veta kom på skam inom ungefär 2 minuter.
Den där Audimotorn som jag hört så mycket om verkade lysa med sin frånvaro.
När jag stängde dörren lät det precis som på en riktig Porsche.
Sätena kändes likadana och klädseln var precis lika psykedelisk schackrutig (fast ändå inte) som i sina dyrare syskon.
Det enda som skvallrar om att man inte sitter i en "riktig" Porsche är att vindrutan inte har samma lutning som på en Scania Vabis, utan som på en riktig sportbil.
Just den detaljen är för övrigt det enda som stör mig personligen med de luftkylda Porscharna.
För branta vindrutor.
Om man bortser från priset förstås.
För priset är just anledningen till varför 911:an blir mindre och mindre attraktiv att äga för en sådan som jag.
Jag skulle gladeligen köpa en halvrisig 911SC eller 3,2:a och använda som bruksbil.
Men att hitta den bilen idag är ungefär lika enkelt som att polera med grus.
Det hände något med priserna för några år sedan och numera är vi många som sparkar oss själva på smalbenet för att vi inte slog till när det gick att få ett vettigt exemplar för 150-200000.
Numera ska man vara glad om man hittar en luftkyld 911 oavsett årsmodell eller utförande för under 400000.
Ju dyrare dom blir desto färre mil verkar dom rulla.
Motsvarande 924 eller 944 däremot.
Där finns det hur mycket som helst att välja bland.
Det är egentligen bara en fråga om hur mycket pengar som finns tillgängliga för bilköp och en plan för brukandet.
Bestäm vad du ska ha bilen till och välj därefter.
Precis tagit körkort?
Köp en 924!
Glassåkarbil?
Köp en 944!
Vill du trimma?
Köp en 951 (Porschespråk för 944 turbo)!
Köra bana?
Varför inte en banpreppad 931 (Porschespråk för 924 turbo) eller en tidig 968CS?!
Långresor?
En 944S2 eller en 968 borde passa perfekt!
Prisspannet är enormt när det kommer till frontmotorbilarna.
En risig 924 som behöver lite kärlek kan man få för runt 3000kr medan en välhållen 968CS med rätt utrustning (ingen utrustning alls med andra ord) kan kosta 200000.
Och då kommer den med största säkerhet vara gul.
Man får givetvis vad man betalar för precis som med alla andra bilar.
Att köpa en billig bil kan bli dyrt i slutänden.
De flesta som firar sig ner i det ekonomiskt svarta hålet ångrar att de inte utgick från ett lite bättre exemplar.
En 924/944 ska inte rosta.
Om den gör det har du en del jobb att se fram emot.
En bil som inte ska rosta ska man ju inte behöva rostlaga!
Så det finns ingen plåt att få tag i.
Enda sättet att få tag i en "ny" skärm är att köpa en begagnad från någon som bygger räser med plastskärmar.
Och det sker titt som tätt!
Annars är det bilskrotar som gäller.
Låt mig gå tillbaka till det där med Audimotorn.
Det verkar som att just den biten har blivit en sanning med åren.
Men faktum är att det finns väldigt lite från Audi i en 924.
De 5-växlade lådorna som satt i vissa 924:or kom mycket riktigt från Audi.
Men motorn hade sitt ursprung i en annan del av VW-sfären.
VW själva nämligen!
Motorn i en 924 har en del släktdrag med VW´s LT31.
Men förutom själva blocket är det inte en enda intern komponent som går att byta mellan motorerna.
Ungefär som gamle gubben Porsche gjorde när han modifierade motorn från en folkvagn för att sätta i baken på sin 356:a.
Enda skillnaden är att folk inte har några problem med den operationen.
När 944:an skulle byggas hade varken Audi eller VW längre något med projektet att göra (förutom att Audi byggde bilarna, förstås), så 2,5l-spisen som sitter i 944 är en helt och hållet Porscheutvecklad motor.
Samma sak gäller med i princip allt annat som ser ut att vara taget direkt från en Golf eller en Jetta.
Det ser likadant ut, men skiljer sig i allt väsentligt.
Ett dörrhandtag till en 924 ser exakt likadant ut som till en Golf på utsidan, men hålen i dörren är olika och handtaget passar således inte.
Samma sak med ljusknappen.
Ser ut som en Golfknapp, men Golfen hade aldrig popup-lyktor och knappen kan således inte användas i en Porsche utan att blanda in McGyver.
Det förekommer dock att VW-delar modifieras för att passa.
Men den typen av aktiviteter hamnar i kategorin dumsnål.
Här kommer vi in på en annan intressant aspekt av Porscheägande.
Nämligen kostnaderna.
På en 911 är de potentiellt astronomiska men då knappt en enda 911 rullar mer än upp och ner på trailern när bilen byter ägare, så borde reservdelsposten vara minimal för en genomsnittlig nybliven 911-ägare.
På en frontmotorPorsche får man däremot räkna med att saker och ting går sönder.
Men framförallt att saker redan har gått sönder.
Saker som den förra ägaren antingen har lärt sig att leva med eller lagat med tejp.
Oftast blir man positivt överraskad när man inser att reservdelarna inte är så farligt dyra trots märket.
Det vanligaste som folk verkar vänja sig vid eller laga med tejp är inredningsdetaljer.
Dessa delar finns till 99% nyproducerade och kostar mindre än frakten.
Några undantag finns givetvis.
Du vill t.ex. inte köpa en ny AC-kompressor.
Men det gäller ju även alla andra bilar från 70- och 80-talet.
Många slitdelar finns faktiskt på Biltema.
All el kommer från Bosch och det innebär att det generellt finns åtminstone ett par andra bilmodeller som har ungefär samma elsystem.
Om man väljer att köpa en bil med turbo och tänker börja trimma finns det dock ingen övre gräns.
Det går att vrida ur många hundra pigga hästar om man börjar ströslla pengar över sitt projekt och vet vart strösllet fastnar bäst.
Den enda nageln i ögat är att vi som uppskattar dessa bilar för vad dom är, och som vill laga dom med riktiga reservdelar och inte med tejp och smältlim, är att en hel del reservdelar inte längre går att få tag på.
Hur gärna man än vill och hur långt ut på Internet man än letar sig så kvarstår faktum.
Vi är inte tillräckligt många som bryr oss för att hålla reservdelsfabrikerna sysselsatta.
Porsche Classics gick för några år sedan ut och lovade att lagerhålla alla reservdelar som behövs för att hålla de klassiska modellerna rullande.
Behöver jag påpeka att 924:an inte omfattades av det löftet?
Är det tacken för att 924:an räddade skinnet på er för 40 år sedan?!
"Den har gjort sitt jobb och nu vill vi inte kännas vid den".
Något i den stilen.
Det mesta som är gjort av gummi och som är modellspecifikt för Porsche 924 slutade tillverkas för några år sedan.
Så det som finns är det som ligger på hyllorna hos våra återförsäljare.
Underlägg till backspeglar är ett irriterande exempel för den som precis lackat sin 924.
Packbox till ingående axeln på växellådan till 931 är ett annat (lite mer handikappande) exempel.
När det gäller packboxen finns ett alternativ från Hyundai (av alla bilmärken) som sitter som en smäck för ca 109kr på din lokala sushikrog.
Men hos Porsche existerar den bara i skrift på en lista.
Den går att beställa.
Men den finns inte.
I skrivandets stund pågår en namninsamling på nätet för att förmå Porsche att återuppta produktionen av de vitala delar som vi Porschefantaster suktar efter.
För vi använder ju faktiskt våra bilar och vill kunna laga dem när de går sönder!
I takt med att bilarna blir äldre blir ju behovet större.
Det skrotas inte så många Porschar som väl är.
Men det innebär ju att den källan till reservdelar ofta bara är en torr flodfåra med några besvikna gamar som cirkulerar i högervarv med fyrpunktsbälte.
Vilka är vi då?
Vi som kör 4-cylindrig Porsche med motorn fram.
Kort sagt är vi entusiaster.
Av olika slag, förvisso.
Men entusiasmen går inte att ta miste på.
På 944sverige.se träffas vi och  knyter kontakter, delar med oss av mektips och planerar för nästa säsong eller beklagar oss över den nuvarande säsongens motorras,spruckna vindrutor och annat som hör till.
Många är raceputtar som trimmar och banpreppar sina bilar på vintern och kör skiten ur dom på sommaren.
Vi har bl.a. en Time Atack-vinnare i form av en 944 GTR (Revline Racing) att dregla över bland byggtrådarna på forumet.
I andra trådar hittar vi välputsade nyrenoverade pärlor som bara väntar på att få köras sönder och lagas igen.
Och när det går sönder så tenderar vi att laga själva.
Det är ett resultat av att våra bilar inte är värda så mycket på marknaden.
Att lägga halva bilens marknadsvärde på att byta kamrem känns lite bakvänt.
Det innebär att det finns en hel del bilar till salu som blivit stående med anledning av ett för saftigt kostnadsförslag från Porsche Center.
Så det går att göra riktiga klipp för den som vågar meka själv.
Det är inte så ovanligt att bilar som ska hämtas på trailer går att laga på plats med ett gem och en skruvmejsel.
Så tipset är att hålla dig ifrån dessa bilar om du är en sådan som gillar att dricka ljummet bilverkstadskaffe medan andra mekar med din bil.
Flera av oss kör Porsche året runt.
Vi kör gammalt mög till återvinningen i våra bilar.
Vi smackar på isdäck och gröper ur djupa fåror i sjöisarna i böljande sladdar med is och snö sprutande bakom oss på vintrarna.
Vi packar in R-däcken i skuffen och roadtripar ner till Ringen och provar lyckan.
Vi tvättar och putsar runt våra racedekaler och ställer ogenerat ut våra bruksbilar på de "finare" träffarna utan att skämmas det minsta.
Vi lagar, renoverar, gasar, plågar och älskar våra bilar.
Trots att våra bilar inte betraktas som "riktiga" av vissa.
Det skiter vi ganska mycket i.
För oss är dom nämligen riktiga i allra högsta grad.
Och även om vi är många som gärna skulle vilja ha en 911.
Så vill vi ha en 911 också.
Inte istället.
Om du fortfarande tillhör den skaran som inte tycker att en 924/944 är en "riktig" Porsche har jag bara en fråga: Har du kört en?
Du anar inte vad du har missat!

(Text tagen från Hiatus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar