lördag 7 maj 2016

Veckans retro

Super Nintendo Entertainment System (Super NES, Super Nintendo eller SNES, i Japan Super Famicom) är en spelkonsol tillverkad av Nintendo.
Den är uppföljaren till Nintendos tidigare succé NES (i Japan Famicom).

Historia
Efter Segas framgång med sin 16-bitars Mega Drive tvingades Nintendo att lansera någonting nytt.
Uppgiften att konstruera den nya konsolen fick Masayuki Uemura.

Super Famicon släpptes 21 november 1990 i Japan, konsolen blev en omedelbar succé och Nintendo hade problem med att möta den stora efterfrågan, vissa affärer anordnade lotterier om vilka som skulle få köpa konsolerna.
Super Famicom såldes utan medföljande spel medan Super Nintendo som släpptes i USA och delar av Europa 1991 levererades tillsammans med Super Mario World.
SNES släpptes i Sverige den 4 juni 1992.

Nintendo of America slutade producera maskinen 1999, ungefär två år efter att spelet Kirby's Dream Land 3 släpptes den 27 november 1997.
I Japan blev den sista speltiteln som släpptes Metal Slader Glory Director's Cut den 1 december år 2000, och produktionen av Super Famicom-spelmaskinerna upphörde i september 2003.
2005 meddelade Nintendo att SNES-titlar skulle bli nedladdningsbara till Wiis Virtual Console-service.
2007 meddelade Nintendo att man inte längre kommer reparera Famicom- och Super Famicom-maskiner på grund av brist på nödvändiga delar.

Tekniska specifikationer
Super Nintendos uppbyggnad var ovanlig för denna tid.
Den var byggd på kraftfulla kretsar som utförde specifika uppgifter, som ljud och grafikprocessering.
Denna uppbyggnad är vanlig i dagens tv-spelshårdvara, men var då helt nytt för spelutvecklarna.
Super Nintendos uppbyggnad gjorde att spelen i början var av lägre kvalitet än senare, då utvecklarna använde tekniken fullt ut.
Konsolen var till exempel den första som använde akustikeffekter i tv-spelsljud.

Processor
Processor: Ricoh 5A22 16-bitars processor som arbetar med 3,54 MHz, med 128 kB RAM-minne
Ljud
Super NES har ett avancerat ljudsystem som kan skapa ljud liknande en wavetable-synt
Ljudkontrollerkrets: 8-bitars Sony SPC700 som arbetar med 4,1 MHz, med 64 kB RAM-minne
Huvudljudkrets: 8-kanals Sony S-DSP med hårdvarudekomprimering ADPCM
Minnets cykeltid: 279 minuter
Lågpassfilter för förbättrad kvalitet av lågfrekventa (bas-) toner
Kassettstorlek: 2 till 64 MB
Ljudminne: 64 kB
Ljudkanaler: 8, använder komprimerade wave-samplingar
Pulskodsmodulering: 16-bitars ADPCM
Video
Bildhanteringsenhet: 16-bitars
Palettstorlek: 32 768 färger
Maximalt antal färger på skärmen: 256
Textur- och map-minne: 64 kB
Upplösning: från 256×224 pixlar till och med 512×448 pixlar.
De flesta spelen använde 256x224 pixlar eftersom huvudprocessorn inte kunde hantera högre upplösningar i maximal hastighet; de högre upplösningarna användes främst till mindre processorkrävande spel och för att visa menyer i spelen, textboxar och högupplösta bilder.
Maximalt antal spritear samtidigt på skärmen: 128 (32 per linje)
Maximalt antal sprite-pixlar per scanline: 256.
Videosignal: Kompositvideo, RF, RGB och S-Video
Nätaggregat
Transformatorinmatning: 230 V AC, 50 Hz
Transformatorutmatning: 9,8 V AC, 1,3 A (12,74 watt)
Handkontroll
Svarstid: 16 millisekunder
Två sjupins handkontrollsportar på framsidan av maskinen.
Snes Review
Top 50 Snes Games

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar