lördag 12 november 2016

Veckans retro

Heinz är ett amerikanskt livsmedelsföretag som främst är känt för tomatketchup, soppor på burk och bönor i tomatsås. Företaget grundades av Henry Heinz 1869 och några år senare lanserades den välkända tomatsåsen Heinz Tomato Ketchup.

Företagets berömda slogan 57 Varieties valde Henry Heinz 1892 efter att ha sett en liknande reklam för skor. Företaget tillverkade redan över 60 produkter men Heinz valde 57 för att han tyckte att det lät mer slagkraftigt.
I dag producerar företaget över 6000 olika produkter över hela världen.

Företaget omsatte 2009 över 10 miljarder US dollar och har över 30 000 anställda.

Heinz tomatketchup innehåller inte 61 procent tomater som man påstår på flaskan, utan bara ynka 21 procent. 
I alla fall om man ska tro värsta konkurrenten i Israel som lyckats förbjuda ketchupjätten att använda just ordet ketchup.
Heinz har kommit att bli nästan synonyma med ketchup, men nu sätter den israeliska hälsomyndigheten käppar i hjulet för det amerikanska bolaget.
I Israel kommer nu Heinz röda kräm inte få räknas som ketchup eftersom produkten anses innehålla för lite tomat. Istället tvingas Heinz kalla det för en tomatkrydda.
Detta rapporterar Ynet.

Den nya definitionen av Heinz produkter kommer efter en lång kampanj från matbolaget Osem som tillverkar en stor del av den ketchup som säljs i Israel i dag.
I januari skickade Osem ett brev till flera israeliska matvarukedjor där man hävdade att man testat Heinz ketchup i ett "oberoende europeiskt labb" och då kunnat identifiera att den röda massan bara till 21 procent består av tomater och inte 61 procent som det står på flaskan.
Något som blir extra viktigt då israeliska hälsomyndighetens regler säger att produkten måste innehålla minst 41 procent tomat för att kunna kallas för ketchup.

Brevet till matvarukedjorna satte igång ett riktigt ketchupkrig mellan Osem och Diplomat, bolaget som distribuerar Heinz ketchup i Israel.
I dagsläget kontrollerar Osem två tredjedelar av marknaden för ketchup i landet och Heinz ramlar in på en andra plats.
"Uppenbarligen skulle Osem, som i dag nästan har monopol, bli glada om det bara var möjligt att sälja deras produkter i Israel", säger en talesperson för Diplomat till Ynet.

Nu driver Diplomat en egen kampanj.
I ett försök att få kalla Heinz för ketchup igen försöker man nu få hälsomyndigheten att ändra sina riktlinjer för vad som räknas som ketchup, påstår Haaretz.




1 kommentar:

  1. Älskar din blogg den är både spännande och rolig att läsa / Kram M

    SvaraRadera