måndag 14 november 2016

Projekt Fowsia del 5

Ja,var länge sen jag skrev nått om Subarun )
Den ställdes på i början av Oktober, för att gå som vintersläde nu )
Efter ett par veckor märkte jag att den inte ville starta,inte ens nått ljud från startmotorn..ibland var det ett väldans ljud från startmotorn,men motorn snurrade inte runt iaf..
Så kan man inte ha det..
Så jag tog loss startmotorn.

 Fick se dessa skavningar på startkransen..
Antagligen har startmotorns kugghjul gått emot där & skavt.

 Den uppmärksamme ser att det står Mitsubishi på startmotorn..tydligen har Subaru köpt in dom av dem.

 Man ser ett skrot artikelnummer & till vilken årsmodell den ska vara till )
Så den är utbytt innan under bilens liv.
Jag smorde upp kugghjulet ordentligt & sen dess har det inte varit några problem )

I tisdags i snöstormen så åkte jag till besiktningen,dom var mindre glada över all snö som fanns på bilen ;)
Besiktningen blev såhär:
Brister på fordonet:
Hjulhus bak höger rostskadat.
Tomgång CO-halt för hög.

Bra att veta:
Hjulhus bak vänster,rostskadad

Avgasvärden
CO: 0.7 (0.5) HC: 39 (100) CO 2500varv 0.2 (0.3) Lambda 1.01 (0.81-1.21)


 Så här såg det ut bak i hjulhuset,ett stort rosthål.

 Usch & blä..

 Kasst värre..

 Så i snön så började jag fixa till det.
jag började med en plåtbit,30x11 cm & finlirade ner till bra passform )

 Svetsat litegranna.
Var svårt att se på sidorna,så där körde jag bara svetsen fram & tillbaka ett par gånger )

 Nederdelen,med en bockning.
Där svetsade jag så mycket som gick.
Tog först tjock rostskydd,& sen tog jag fram kitt som skulle penslas på,men tror frosten i ett par år hade gjort kittet mindre flytande..så det var bara att ta en klutt & gegga med fingrarna i alla skarvar..& sen på ett lager rostskydd till )
Nu lär det inte rosta iaf..
På andra sidan som var en Bra att veta,ska jag fixa sen när snön är borta )
Ska bara fixa avgasvärdet (CO halten) så kan jag ombesikta bilen )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar