Typ 44 (C3)
Modellen fanns som sedan och Avant.
Framhjulsdrivet eller med fyrhjulsdrift (quattro).
Nu kunde man också välja dieselmotor.
Bilen hade ett Cw-värde som låg på mellan 0.29-0,33 beroende på utförande och höll länge världsrekordet för bilen med lägst luftmotstånd.
Under modellåret 1988 kom ett facelift, 88B, som lättast kändes igen, då de hade en annan mer utdragen instrumentbräda och dörrhandtagen infällda i karossen.
På sedanmodellerna hade redan 88A bakluckelåset flyttats, så att det satt i bakljusglaset och Audiringarna satt mitt på luckan.
1989 kom den med en 5-cylindrig dieselmotor (TDi), och satte då världsrekord med att köra 4000km på en enda tank med diesel
Dessa bensin-motorer kunda man välja från:
1.8E (4-cylindrig med 90 hästkrafter)
2.0E (5-cylindrig med 115 hästkrafter)
2.2 (5-cylindrig med 138 hästkrafter, Föregångaren till 2.3E, fanns i Audi 100cc, 1988 kom 2.3E och då slopades tilläggsnamnet "CC" )
2.3E (5-cylindrig med 136 hästkrafter)
2.2 Turbo 10v (165 hästkrafter).
Som fanns i 2 olika versioner beroende på årsmodell, fram till (1987-1988) så var det motorn MC mk1 med turboaggregatet KKK K26, från (1988a?) då motorn ändrades till MC mk2 som den kallas, byttes diverse saker under huven, bland annat turbo-aggregat (KKK K24) och intercooler.
Kompressionen höjdes till 8,4:1 från MC mk1's kompression på 7,8:1.
På samma grundkaross byggdes också:
Audi 200 1982 till 1992.
Den vassaste Audi 200:an som serietillverkades var den med 2.2L och 20 ventilers turbomotor på 220 hästkrafter.
I Sverige såldes det bara med quattro fyrhjulsdrift.
Audi V8 1989 till 1994.
Den som ville ha en Audi V8a fick endast 2st motorer att välja mellan, en 3,6liters V8 (250 hästkrafter), och en 4,2liters V8 (280hästkrafter)
I USA fick modellen namnet Audi 5000.
Sedanmodellen tillverkas fortfarande på licens i Kina av FAW under namnet Hongqi, men har förutom Audimotorer även motorer från Nissan och Chrysler.
Förutom sedanmodellen, så har kineserna själva tagit fram en pick-up, ett par förlängda karosser och begravningsbilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar