lördag 20 februari 2016

Veckans retro

Jag har nu haft min XTZ Class A100D förstärkare i 9½ år,utan några problem )
Här kommer en beskrivning av förstärkaren från en som skrev detta på ett forum för många år sen:

Jahopp!!!
Så hade man bytt stärkare och ska försöka säga nått vettigt om den då.
Vad ska man säga???
Den hittar bas som jag inte trodde att mina högisar klarade av. 
Jobbigt bara att de drar en JAS vid 35Hz så jag kan inte utala mig om djupbasen riktigt ärligt. 
Tro bara inte att den inte kan prestera bas för det gör den med besked! 
MEN!!!!!!!!!
Vet ju det att en stärkare blir bättre av att spelas in minst 100 timmar så det här är bara en första bit av det hela.
Den stora vinsten är kvaliten i mellan och diskant helt klart. 
Satt på en REGA Brio av modell ett par år gammal och den vinner på att det satt RIAA i den men där slutar den ha nått att säga till om.
Började med att packa upp den och det första som slog mig var vikten!!! 
17,5 Kg skulle upp i en flexi hylla som inte är klar riktigt än... 
När alla tåtar var i körda så vad det på med en klasisk platta. 
OJ!!!! 
Valt horn låter ju horn!!! 
Där efter kom en platta med film musik. 
Last of the mohicans spår 6 (Promentory). 
OJ!!!
Satt helt handfallen!
Har hört den hemma hos DeNaDa med hans nuvarande system men det här var nått i hästväg!!!! 
Rammstein åkte in efter. 
Jodå det funkade det med! 
William Eliot Whitmore efter...
Sedan kom det ett otäckt icke HiFi inslag (föräldramöte)...
Och nu sitter jag här och njuter fast på lägre volym då grabben ska sova... 
Den delar upp ljudet trevligt med både luft mellan och över/under alla instrument på ett trevligt sätt men det är nog en sådan sak som bara blir bättre med lite mera timmar i den.
Nu ska ni inte ta mina ord som en helig bibel då jag inte har så mycket att jämföra med men klart värd 5K kan jag säga och lova att det blir jobbigt att hitta en för de pengarna som låter bättre. 
Men kom gärna med förslag då grabben ska ha en stärkare men vill inte tjonga in en så pass stor mojj till han.
Fortsättning kommer när den har ett par timmar till i sig.

Nu har den tutat i 23 timmar och det kommer lite mer för varje timme. 
Sitter med en klassisk platta på och ser inte så stora bekymmer (typ inga) att separera instrumenten eller de olika stämmorna i körer... 
Jag har väll kört den 4 timmar på A läge och AB resterande tid.
Ett varningens ord om man ska köpa den bara!!!!
DEN BLIR VARM!!!!!!
P.g.a jusst det så fick jag panik bygga en flexi hylla... 
Så jag har inte hunnit få mina svarvade fötter än. 
Om jag hade vetat om att den häringa stärkaren skulle låta så bra som den gör hade jag handlat när DeNaDa sa nått om den första gången.
Men ska vi ge oss på en liten analys????
Känner en kille med samma högisar som jag har fast med en NAD ????? BEE stärkare mina gamla talar kablar och sisst jag var inne hade han en krapp DVD som källa.
DeNaDa är man ju hos lite titt som tätt av outgrundliga anledningar... 
Han kör på en NAD modell lite större (orkar inte leta upp hans system nu men det finns beskrivet ganska bra här på forumet) och ett par DALI 6or.
Samt att jag körde REGA förut och innan det var det en 5.1 tjofräs ala SONY.
Så nu vet ni vad jag har att jämföra med.
Säger som så att det är klart bättre tryck på den här. 
Lite varmare än jag upplever NAD. 
Min gamla sony talar vi inte om här... 
REGAn var ungefär på samma nivå kan man säga. 
Men det är inte någon BLASK bas om man säger så. 
Den vet vart den hör hemma. 
Börjar komma på att jag vill ha nya högisar så jag kan få fram BASEN!!!!
Mellan registret är inte trevligt!!!! 
DET ÄR UNDERBART!!!!
Men nu ska ni tänka på att jag har begränsade horisonter.
Violin konserer får en ny inebörd! 
och som jag redan har skrivit så låter valt horn jusst valt horn. 
Man har ju upplevt sådanna trevliga tingestar i s:t Petri kyrka i västervik ett par gånger. 
Och kan bara säga det att jag känner igen ljudet. 
Betydligt skarpare än regan som ett intryck så här. 
Vet inte om det beror på att regan hade 2x15 W och den här tutar ut antingen 2x110 eller 2x50 W så ni får klura lite ni med.
Diskant då?
Jo det kommer det med. 
När det ska och inte mer än det ska. 
Så inga extra tuterier eller en massa stör ljud. 
Distinkt eller vad man ska säga... Dålig på att sätta ord på musik...
(Måste säga det att jag hörde en xyllifon nu som LÄT!!!)
Men det trevliga är att det är NU det ska låta och NU ska det vara tyst. 
Den har vett att hålla käft när det ska vara tyst. 
Så det är en väl dresserad skapelse.
Hur den ligger i skalan vet jag inte helt säkert... 
Visst det är inte en Classe det kan jag ju inte påstå. 
Har hört en på hifiklubben i linköping. 
Dit är det ganska lågt helt klart men vad kostar en sådan? 
10 gånger mer.
Kan bara säga det att jag skulle nog fundera om det var värt för så stort steg är det inte om man inte har ett helt rum för sin lilla trave... 
Jag bor i lägenhet och får ju finna mig i att man ska kunna umgås i vardagsrummet oxå 
LID med mig!!!!
Men de som är nyfikna kan ju höra av sig. 
Går nog att se till att ni kan "svänga" förbi... 
Ligger ju inte ens ett norrlänskt stenkast från Linköping.
Men mer kommer när den har fått tuta till sig lite till!

Har suttit här nu ett par timmar med "fin" läget på stärkaren.
Haft en "klassisk" dag eller vad man ska säga... 
Svårt att uttala sig om vad som är den stora grejjen med den här trevliga skapelsen. 
En sak kan jag säga till 100% säkerhet. 
Den är mer än prisvärd!!!!
Satt med Tchaikovsky på här... 
En platta vid namn Romeo And Juliet. 
Vet inte vad jag ska säga riktigt. 
Blir ganska hänförd av ljudet.
Inledningen av första spåret (I. Andanate sostenuto - Moderato con anima) har en massa bläck blås och det LÅTER JU!!!! 
Violinerna kommer in glidande eller vad man ska säga...
Ljudkaraktären är ju helt klart varmt och "gosigt" eller vad man ska säga. 
Basen är "kram go" men fast på nått sätt. 
Man hör helt klart åt vilket håll de drar stråken på kontra basen men den är lugn och behaglig. 
Inget SMACK eller vad man ska säga utan kommer "glidande" på något sätt? 
En klart trevlig sak är att det är inte nått som tar över ljudbilden. 
Ljudbilden är inte riktigt lika stor som en "bio duk" men jag saknar inte nått i varken bredd eller djup. 
Tror att jag behöver en klart mycket bättre CD för att kunna vara helt ärlig på det här stadiet.
Saknar en liten detalj på den bara... 
Volymratten skulle vara försedd med en liten "knopp" på kullager så man kan veva på lite fortare. 
Den stegar i 0,5 db och håller tyst vid - 66 så man får veva som en dåre för att sänka volymen på den när man ska sova. 
Annars känns stärkaren väldigt gedigen. 
Skönt motstånd i volym ratten och klart distinkta knappar man väljer linje med. 
Skulle vilja säga det att den är välbyggd med väldigt fin finnish överlag. 
Fjärren känns lite "sladdrig" som sagt. 
Sitter en skiva på undersidan som glappar lite så det kan ju vara den som gör det. 
Terminalerna till högtalarna var det en klart härlig passform i. 
Man fick pressa in bananerna i dom och det kom ett litet klickande ljud när den var helt inne... 
Finns inget onödigt på stärkaren vad jag kan komma på. 
Ingen bas/mellan/diskant/balans kontroll eller nått annat onödigt. 
Lite trist bara att man inte kan använda stärkaren som ett rent slutsteg om man skulle vilja det. 
Finns bara utgång till tex. aktiv sub men inte någon ingång från försteg om man vill köra så. 
Men det hade väl kostat på lite mera då antagligen och det är ju en billig stärkare.
Skillnaden mellan A och AB är lite knepig eller vad man ska säga. 
Tar ett litet tag innan A gör sig gällande rejält men när man slår tillbaka till AB så undrar man vad som hände. Hade en kvinna här igår som undrade vad jag gjorde med musiken. 
Varpå man undrar vad hon menar. 
Det låter inte likadant nu svarade hon då... 
Och inte för att vara elak mot kvinnor i största allmänhet men de brukar inte bry sig så om musik vad jag har märkt.
Men mitt erbjudande om en prov lyssning står sig om inte annat bara för att jag vill veta om det är jag som är knepig eller om den låter så bra som jag tycker.
Men nu ska jag skona mina grannar och sänka ett par hack och ta mig en öl.

Här kommer specarna på den...

Distortion <0,03%
Frekvensrespons 20 Hz - 20 KHz (non-flatness <0,5dB)
SNR ratio >100dB (A Weighted, 100W, 8ohm)
Impedans (ingång) 20kohm
Spänning gain 42dB
Dämpning koeff >100
Spänningsförsörjning ~220-240V /50Hz
Effektförbrukning <400W
Nettovikt 17,5kg
Vikt med förpackning 19,0kg
Dimensioner (mm) 430 x 120 x 416
Effekt klass A 2x50 W
Effekt klass AB 2x180W
2 x 180 är garanterat i 4 ohm...
Så,här kommer mina bilder på när jag packade upp den )
 Syns var jag köpte den iaf )
 Yes,rätt sak jag hade beställt )
 Hmm..en låda i lådan..
 Välpackat iaf.
 Skyddad med frigolit också.
 Volymratten.
 Power & olika ingångs valknappar.

 Framsidan.
 Jämförelse med en mini skateboard.

 Baksidan med digitala ingångar.
 Ingångar med vanliga rca kontakter

 Högtalare kontakter,ett par per sida.
 Hela baksidan.
 Fjärrkontrollen i aluminium.
Där hade jag den monterad i skåpet )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar