En spelkonsol eller spelmaskin är en typ av dator som tillverkas enkom för att spela tv-spel.
Spelkonsolen strävar efter att vara så enkel att använda som möjligt, till exempel går det att använda en vanlig tv-apparat som bildskärm, och uppgradering görs i första hand av en helt ny maskin snarare än nya komponenter.
Spelkonsoler kan vara både stationära och portabla.
Historisk utveckling
Den första spelkonsolen dök upp under 1972 i USA.
Det var det amerikanska företaget Magnavox som släppte sin Magnavox Odyssey.
Atari utvecklade sitt populära arkadspel Pong till ett TV-spel för hemmabruk, och dessa två maskiner räknas som den första generationens spelkonsoler.
Den första TV-spelskraschen inträffade 1977 och orsakades av att marknaden översvämmades av mer eller mindre lagliga pongkloner och brist på förnyelse.
Företaget Atari lyckades med att ta sig genom krisen och lanserade en ny maskin (Atari 2600) som även den skulle bli normsättande och starta en våg av nya spelkonsoler som Fairchild Channel F, Philips G7000 och Intellivision.
Dessa maskiner tillhör den andra generationens spelkonsoler.
Den andra TV-spelskraschen inträffade under slutet av 1983 och i början av 1984 och berodde på en kombination av sviktande ekonomi, bristande förnyelse och lanseringen av billiga hemdatorer som Commodore 64.
Denna gång var det Nintendo som med sin 8-bitarsmaskin NES 1986 senare satte igång TV-spelsmarknanden igen.
Commodore gjorde också ett misslyckat försök att slå sig in på konsolmarknaden genom att lansera sin populära hemdator som en spelkonsol, C64GS, detsamma försökte Atari med i sin Atari XEGS.
Atari 7800 var ett annat försök av Atari att hålla sig kvar på konsolmarknaden.
I Sverige slog spelkonsolanvändandet igenom stort i Sverige med NES.
Internationellt hade Sega stora framgångar med sin Sega Master System, NES främsta konkurrent.
Dessa maskiner tillhör den tredje generationens spelkonsoler.
På det tidiga 1990-talet släpptes Nintendos 16-bitarskonsol SNES och Segas Sega Mega Drive i Sverige.
De var populära, men hade konkurrens från 16-bitarsdatorer som Amiga 500 och Atari ST.
Commodore misslyckades slå igenom med sin Amiga CD32.
16-bitarsmaskinerna räknas som den fjärde generationens spelkonsoler.
Atari var först med en 64-bitarskonsol 1993, Atari Jaguar, som dock floppade rejält och bidrog till Ataris konkurs.
Detsamma gäller Commodores 32-bitsmaskin Amiga CD32 (1993).
Sega lanserade 1995 32-bitsmaskinen Sega Saturn som hade en viss framgång, dock ej i närheten av Nintendos Nintendo 64 1996. Dominerande på 90-talet blev dock Sonys Playstation (1995).
32- och 64-bitarsmaskinerna tillhörde den femte generationens spelkonsoler.
Från mitten av 1990-talet började spelkonsolerna bli mer än bara renodlade spelmaskiner, istället utvecklades de till totalmaskiner för multimedia, tidiga exempel är Amiga CD32 och Playstation, som kunde spela upp musik-cd.
Den sjätte generationens konsoler startar dock med Segas sista spelmaskin, Sega Dreamcast som dock lades ned 2001 i och med att Microsofts Xbox stod för dörren.
Något bättre gick det för Nintendo Gamecube som sålde medelmåttiga 21 miljoner enheter.
Som nämnts tog Microsoft sig för första gången in på konsolmarknaden med sin Xbox, släppt 2002.
Denna maskin kunde med tredjepartsmjukvara konverteras till ett fullfjädrat mediacenter. Vissa konsoler gjorde det även möjligt att surfa på Internet.
Sonys Playstation 2 var helt dominerande i denna generation av konsoler.
Den sjunde generationens spelkonsoler startade för bärbara konsoler 2004 med Nintendos Nintendo DS och för stationära konsoler 2005 med Microsofts Xbox 360.
Samtliga stationära konsoler i denna generation använder trådlösa handkontroller och processorer baserade på PowerPC.
Andra konsoler i denna generation är Nintendo Wii och Sonys Playstation 3.
De mest säljande spelkonsolerna till dags dato är Playstation 2 för stationära och Nintendo DS för portabla konsoler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar