700-serien lade grunden till ett nytt och modernt modellprogram inför 1980-talet när Volvo 760 lanserades i februari 1982.
1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen.
Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986
Volvo 740 är enkelt uppbyggd med en självbärande kaross, rakställd radmotor med växellådan fäst direkt bakom en bit in i tunneln.
Bakom växellådan sitter kardanaxeln som via ett stödlager och två drivknutar överför den drivande kraften till bakhjulen genom en stel gammaldags gjutjärnsbakaxel.
Som tillbehör fanns både lamelldifferential och slungdifferential, ofta vanligt på kombimodellen (745).
Uppbyggnaden av Volvos egentillverkade bensinmotorer är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder.
Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium.
Förgasarmotorerna fanns som alternativ ända fram till slutet på 80-talet, B23A/B230A.
Förgasarna på dessa motorer var av fabrikat Pierburg 175 CD.
En enkel spjällförgasare med oljedämpad trottelkolv.
Volvo 740 med förgasarmotor hade manuell choke, så vid kallstarter krävdes ett tränat handtag att dra ut chokereglaget till vänster om ratten.
Om det var lite kallare ute var man ofta tvungen att köra med choken utdragen ett par kilometer tills det att motorn uppnått arbetstemperatur.
Glömde man då att skjuta in chokereglaget så kunde det sluta med att bilen börjar gå väldigt dåligt och till slut så dör den, pga att bränsleblandningen blir för fet.
Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.
Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att efterfrågan minskat då 900-serien kommit ut på marknaden.
Den nya modellserien upplevdes som något modernare och mer förfinad men cirka två decennier efter produktionsstopp är fortfarande vagnar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige, inte minst tack vare sin robusta konstruktion och för att de är relativt lätta att reparera och underhålla.
Volvo 740 är känd för sina goda kvalitet och hållbarhet, som kan styrkas av alla otaliga fordon som rullar idag mer än 20 år gamla.
1992 är sista årsmodellen.
Ett nytt utrustningspaket, kallat SE, gick att köpa till.
Det innehöll slungdifferential, lättmetallfälgar, elmanövrerade och -uppvärmda speglar, ABS och centrallås.
Alla övriga modeller försvinner.
Volvo 940 som i grunden är samma bil ersätter nu Volvo 740, men även där finns inte längre 16V-motorn, då den ansågs kannibalisera på nya 850 GLT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar