söndag 1 oktober 2017

Nordby med husvagn

Ja,har man husvagn får man juh testa & ta en liten tur )
Så en liten tur planerades,& sen åkte jag iväg )
Titta,gula vägstreck,då var jag visst i Norge )
Ett stop på Nordby.
Mmmm..El Maco )
En helt vanlig Pez & min MINIMALA hand.
Här hade jag stannat på en rastplats,där jag skulle vara över natten )
Fin utsikt iaf )

Info text.
"Detta sjöslag vanns icke med kulor & krut,utan med dansk sprit.
Försommaren 1716 förberedde Karl XII en attack mot Norge.
Detta var under det stora nordiska kriget,1700-1721.
Delar av den svenska flottan låg för ankar i Dynekilen i väntan på anfallet mot Kristiania,dagens Oslo.
Sägner berättar att den danske kommendören Peder Tordenskiold spionerade på svenskarna.
På dessa resor fick han veta allt om den svenska transportflottans fartyg.
DEn 27 Juni 1716 stod ett sjöslag vid Dynekilen.
Slaget gav upphov till en uppsjö av sägner.

I sen tid upptecknades följande berättelse:
Som ett led i sina förberedelser tog Tordenskiold kontakt med en officer på gården Dyne,som ställde till med bröllop till midsommar.
Denne bjöd de svenska officerarna på sprit.
Inga skott avlossades vid slaget,eftersom fartygen sänktes av svenskarna själva när de inte var i stånd att försvara sig.

Det finns också mer sakliga beskrivningar av slaget.
Med god fart förde Tordenskiold fartygen in i Dynekilen,mitt för hamnen.
Svesnkarna togs med överraskning.
Efter några timmar stod deet klart att svenskarna lidit ett förödande nederlag mot den dansk-norska flottan.
Då striden upphörde var den svenska transportflottan,sammalagt 36 skepp,sänkt,bränd eller tagen.
Många hade stupit,andra tillfångatagits.
De dansk-norska förlusterna uppgick till 19 stupade & 57 sårade.
De skepp som svenskarna hann bränna skall ligga mellan Gedholmen & Vassnäs utanför Dyne herrgård.
Trots sentida marinarkeologiska undersökningar har man inte kunnat hitta skeppen."
Mmmm,chokoladmjölk på burk )
Mitt tidsfördriv,bilsport tidning & en mini laptop )
On the road again..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar