tisdag 13 december 2016

2001

Eftersom antalet inlägg är som året,så kommer jag posta texter,filmer & en jäkla massa bilder från olika år,vissa saker kanske ni har sett,& vissa saker är nya )
 Min första bil som jag kunde övningsköra med.
 Volkswagon Jetta mk2 -87
Såldes 2001 efter drygt ett års ägande.
 Jag var ute efter en häftigare bil än Jettan.
Så kollade i Onsdagsbörsen,som köp-sälj annonserna hette i Bohuslänningen förr.
Fanns en Opel Manta för 5000:- i Rotviksbro.
Så fort farsan kom hem efter jobbet tvingade jag han att slänga i sig maten,så jag kunde boka möte med säljaren.
Vi åkte dit & kollade,men den gick sådär,oljud i bakaxeln & spruckna stötfångare..
Så det blev inget köp..
Men dagen efter,på torsdagen kollade jag i Björklövet,där var en annan Opel Manta i Lur,var en kompis till min kusin som bodde i närheten där.
Så jag & farsan åkte dit,kollade på bilen,prutade ner från 18 000 till 15 000kr,pengar jag hade tjänat in på sommarjobb på Artic Paper i Munkedal.
Körde hem den obesiktigade,avställda bilen & beställde 2st nya bakdäck.
Sen lite pill & besiktning & sen var allt klart )
 Opel Manta GT/E -83
Ombyggd till GSI modellen,med spoilrar & inredning,även motorn var utbytt från standard 2.0 liter på 115hk till Opel Omegans 2.4 liter på 125hk.
Och så fick jag reda på senare att motorn var rätt trimmad,med annan kamaxel,extraktorgrenrör & sånt..Hörde siffror runt 160-170hästar om den motorn..
 Bakaxeln var ihopsvetsad,så den var lite jobbigt att svänga tvärt med,när den var helt stel i bakhjulen..men men,gick & sladda bra då :)
2001 fick jag då såklart mitt körkort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar