1983 kom den till Sverige.
Från början var toppfarten för hög för att mopeden skulle få köras i Sverige.
Hastigheten sänktes på flera sätt.
1989 uppdaterades DT50MX med bland annat nytt bromssystem och elsystem.
Den var tillsammans med Honda MT5 Sveriges vanligaste moped under 1990-talet.
I Sverige tillverkades den i färgerna svart/röd, vit/röd, blå/gul (1983-1995) samt vit/rosa och svart/lila (1992-1995).
DT som den kallas, är fortfarande mycket populär i Sverige.
De vanligaste färgerna är röd ram, röd sadel och resten svart, men de finns i flera andra färger.
DT är en ganska trimvänlig moped, så många har valt att trimma sina exemplar.
Detta kan göras på flera olika sätt, som ofta kombineras för att nå en önskad toppfart.
De vanligaste trimmen är en större cylinder, vilket kan vara allt från en 50cc med 5½ hk till de maffiga 70cc-cylindrarna.
Det finns även större drev och större förgasare.
Även avgasrör med högre effekt finns att köpa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar