onsdag 9 september 2015

Tips inför bilköp del 2

En bilannons börjar ofta med en siffra om hur långt bilen i fråga har gått, ett miltal.
Denna uppgift är närapå lika vanlig som prisuppgiften och det händer att det sätts in annonser där enbart miltalet uppges, utöver bilmodell och säljarkontakt förstås.
Miltalet bör ses på med försiktighet främst av två skäl.
Dels förekommer det att säljare "glömmer" en siffra i miltalet som sätts ut i annonsen, för att får det att verka som att bilen har gått kortare sträcka än den i själva verket har gjort.
Om sedan en köpare kollar miltalet innan affär är det enkelt att bortförklara att man helt enkelt "glömt" en siffra i annonsen.
Den andra vanligt förekommande anledningen är att även själva miltalet görs om även i bilen som ska säljas, sk. mätarskruvning.
Många säger att det är en av de stora riskerna med import, men att de säger det är antagligen bara av rädsla för att själva "åka dit" då det, naturligtvis, även förekommer här i Sverige.

Efter miltalet börjar oftast bokstavskombinationerna och förkortningarna ta sin plats i bilannonsen. En vanlig sådan förkortning är "sv-såld", som naturligtvis vill påskina att bilen är såld ny i Sverige (och således lite av en garanti för att inte vara mätarskruvad).
Paradoxalt nog kan det även betyda att den -någon gång- är såld i Sverige men ursprungligen importerad från Azerbadzjan via Ankara och stöldanmäld i Botswana.
Dessutom grovt mätarskruvad.
En annan intressant tolkning är att förkortningen inte alls har något med ursprungsrike att göra utan helt enkelt betyder att bilen är svårsåld.
Således är det ett väldigt luddigt begrepp och vad det riktigt betyder vet du först när du tre år efter inköpet hittar några mystiska löv under växelspaksdamasken eller blir åtalad för häleri via Interpol.

En annan märklig bokstavslek är "mok", ibland förtydligat "m-o-k".
Jag trodde länge att mok var en yrkestitel för en person som jobbar med rörinstallationer och hade mycket svårt att få det att passa ihop med Renault Lagunor som snarare jobbat som barn- och hund-transportörer.
Plötsligt en dag slog det mig dock att förkortningen egentligen stod för att bilen ska vara utrustad med motor- och kupévärmare.
Det vill säga en grupp anordningar som under kalla dagar egentligen borde ha använts för att värma upp bilen inför start.
Antagligen får du med en motorvärmare, som är tänkt att värma motorn, i bilen.
Däremot får du inte med någon kupévärmare (den vill säljaren behålla till sin nästa bil) men kanske möjligheten att ansluta en sådan via ett gristryne någonstans inne i kupén.
I sällsynta fall får du även med en kabel som ska gå från motor-/kupévärmaruttaget i fronten till en stickkontakt i ditt garage.
Annars får du köpa en sådan dyrt på eBay eller Blocket eller något.

Vidare används även bokstavskombinationen "sov" eller "s-o-v".
Detta är ingalunda ett tecken på att du bör slumra till under annonsläsandet, snarare bör du vara mer alert än oftast när du läser detta.
Inte heller betyder det att bilen är extremt bäddbar eller är utrustad med toningsfilm ("knulltejp").
I själva verket har bokstavskombinationen inte alls något att göra med verbet att sova, utan är en förkortning för att bilen levereras med både sommar- och vinterdäck.
Märkligt vore det väl visserligen annars, då det är lag på att ha bägge delarna och säljaren knappast vill ha en uppsättning oanvändbara fjortontums vinterhjul liggandes i en skrubb.
Däcken som sådana är antagligen lika gamla som bilen och hårdare i gummit än Per Nuder (inget perverst menat...), detta gäller särskilt om bilen är sagd att vara "tjejkörd".

tisdag 8 september 2015

Bilder från förr

 Mantorp
(Med en sån bil så stämmer texten garanterat)
2003
 Danmark
Jag :)
2011
DeLorean på Torp
Tillbaka till framtiden,fast då..
2008

söndag 6 september 2015

Lagning

Fick köpt mig ett trevligt litet slutsteg,ett Pioneer GM-X922.
Det är ett klass A slutsteg,uppmätt till 2x160wrms.(eller 1x437wrms)
(Klass A
Här använder sig konstruktören av en transistor för hela musiksignalen. 
Fördelen är att det inte uppstår någon distorsion när man byter mellan transistorerna. 
Nackdelen är att vid noll volym använder man redan halva transistorns uteffekt, vilket gör att det går åt massor med ström.
Av denna orsak är förstärkartypen inte vidare spridd för bilbruk. 
Få vill ha konstant tomt batteri även om det i teorin ger aningen bättre ljud.)
 Kontrollerna är ovanpå,bakom en lucka som skruvas fast med en insex nyckel,lite småjobbigt om man ska ändra nån inställning.
 Här ser man dom två fläktarna som ska kyla ner steget.
 När jag kopplade in lågnivå kablarna,så antingen försvann ljudet eller så sprakade det nått fruktansvärt..så nått var fel..
 Så här ser det ut isärskruvat :)
I den inringade lödningen så ser ni att den har spruckit där,så jag fick löda litegranna,skruvade sen ihop allt.
När jag skulle koppla in lågnivåkablarna i steget igen,så var det helt tyst..vadnudå..har det gått sönder mera?
Ne,var bara jag som hade råkat sätta kablarna på lågnivå utgången den här gången,istället för ingång..flyttade kablarna så nu funkar det perfekt :)

lördag 5 september 2015

Veckans retro

Itera var en plastcykel som lanserades 1982.
Cykeln tillverkades av Heva AB och Vilhelmina Plast AB, som också formsprutade och monterade, medan bolaget Itera AB svarade för idé och produktutveckling.

Olika varianter erbjöds, vanligast var treväxlad.
Ram, gaffel, hjul och vevparti tillverkades i kompositplast - en kombination av termoplast och glasfiber.
Växel, pedaler och bromsar kom från utländska tillverkare, medan de flesta övriga komponenter levererades av svenska företag.

Trots en sällan skådad marknadsföringskampanj blev cykeln en flopp eftersom den hade vek ram, var tung (ca 16 kg), och för dyr.
Företaget hade ursprungligen tänkt sig att sälja den för ca 300 kr (att jämföras med en vanlig cykel som 1980 kostade ca 1 200 kr), men istället lanserades den som en trendprodukt och kostade 1 600 kronor.
Det påstods också i ett reportage i Aktuellt att trafikljusen inte slog om för den nya plastcykeln eftersom den inte var i metall.

En förbättrad version med stålstyre togs fram, men det hjälpte inte.
15 000 - 20 000 cyklar hann tillverkas i Vilhelmina innan nedläggningen.
Det hjälpte alltså inte att USA:s dåvarande president Jimmy Carter provcyklade Itera vid ett Sverigebesök i början av 1980-talet.

Kuriosa
Arrangören av den stora orienteringstävlingen Femdagars i mitten av 1980-talet köpte 1 000 Itera-cyklar som man hyrde ut.
Efter tävlingen såldes de billigt till utövarna.
Alla såldes.

Framtidscykeln Itera i plast (glasfiberförstärkt termoplast) med tre växlar och bärhandtag.
Cykeln var dock långt före sin tid och bar på en hel del svagheter vilka inte upptäcktes förrän de kom ut i verkligheten.
Svagheter såsom veka delar, fula färger, obromsade växlar och högt pris tilltalade inte den köpande allmänheten.
Dessutom var cykeln svajig, kantig och tung.
Med tiden kom styre, vev och stöd av plast att ersättas med stålvarianter, maskerat av plast.
Itera ansågs ändå inte vara lockande nog och kunde inte konkurrera med den stabilare, lättare, billigare och hållbarare stålhästen.
Mellan 1982-85 brände man flera miljoner i tillverkning av denna framtidsvision i tron att det går att göra sig en marknad med hjälp av design, pengar och reklam.
Ändå måste det sägas att tankarna delvis var inne på rätt spår men man hade för liten erfarenhet av kundernas krav och den påfrestande miljö cyklarna rullar i.


fredag 4 september 2015

Löfbergs

Det har kommit lite nya kaffekapslar på jobbet,så jag var tvungen & köpa lite )
 Delicious
En delikat fairtrade-certifierad espresso som balanserar intensiv sötma med finstämd syrlighet.
 Italian
En traditionell italiensk espresso med toner av bröd,angenäm choklad & lång god eftersmak.
 Eko
Mörkrostat ekologisk odlat kaffe med finstämda aromer av skogsbär & smaktoner av mörk choklad.
Intense
Upplev en intensiv espresso med kraftfull arom,passar perfekt tillsammans med mjölk.



Nån som är sugen på lite kaffe test? :)

torsdag 3 september 2015

Motala Museum

Förra veckan åkte jag & farsan till Motala & kollade in deras museum.
Där var det bilar,motorcyklar,mopeder,radiogrammofoner,datorer & allt möjligt gammalt,vissa med ljudklipp som spelades i bakgrunden.
Helt klart värt ett besök )
 Jaguar E-Type 4.2 -69
 Har man ont om parkeringar funkar nog detta bra med )
 En gammal verkstad.
 Likadan trälåda som jag har på väggen här hemma )
 De Dion-Boston Quadricycle Vicktoria Combination -1899
(Sveriges näst äldsta bil)
 Tv-apparater
 En elektrisk reparationsmontage )
 Den i mitten där,sån var min första mobil (1997)
Ericsson GA628 med utbytbara skal & antennringar i olika färger )
 Cd-spelare
 Ser ut som vilket 50-tals hem som helst )
 Gamla datorer
 Siw Malmkvist turnébil
 "Tror nog det är några droppar kaffe kvar i termosen,bäst jag sitter en stund till..."
 Motorcyklar i ett hönshus
 Opel Rekord -57
 Trabant
 "Men jag lovar,polisinspektören..jag är kändis.."
 Puch Florida -62
(Kungens gamla moped)
 En sån kamera sålde jag på tradera för ett tag sen.
(Popular Brownie)
 Koenigsegg CC8S Prototyp nr 3 -00
(V8 motor på 655hk,toppfart 390km/h,kostade från 5 miljoner)
 Ferrari Testarossa -92
(V12 5l motor på 390hk,0-100 på 5 sekunder,priset låg på 1.1 miljon)
 Lamborghini Countach -88
(V12 5.2l,över 500hk,toppfart drygt 300km/h,0-100 på 4.5 sekunder,bensintank på 118 liter,förbrukning "enorm",nypris 1 miljon)
 Amphicar
Från Göta Kanal 3
 Motorcyklar högt & lågt.

 Husqvarna Silverpil 
 Puch Florida Automatic & Puch Dakota
Gosen!!
Trippen blev över 65 mil denna gången )