Igår var det övertid i bregott fabriken..snacka om att hamna i smöret..
Vissa butiker har redan satt fram juldekorationer,så att julen närmar sig märks tydligt,även hos oss,med massa ordrar som folk beställer..
Blev 12 timmars arbetsdag igår.
Något trött idag..
fredag 18 oktober 2013
torsdag 17 oktober 2013
Projekt Silverpilen del 2
Besiktade den i Måndags.var lite småfel som behöver åtgärdas.
Så igår lämnade jag bilen till Curt,så han fixar det när han hinner.
Sen var frågan,hur ska jag komma hem efter att ha lämnat bilen..
Jo,jag slängde på cykelställningen & cykeln.
Kunde inte kolla hur långt det var,då jag körde fel flera gånger för att hitta dit jag skulle..men tänkte att det är nog inte så långt..
Så när jag tog cykeln hem,såg jag en skylt..7km till Högsäter..hmm..jaha..sen vet jag juh att det är 6km efter Högsäter till mig...så 1.3mil blev det på cykeln..tog en timma ;)
Stannade till här vid bilkylet för att kyla mig....
En åskådare katt satt vid vägen & tittade på när jag rullade förbi )
Här är en bild på min vita nobla springare..bilden är ifrån 2007.
onsdag 16 oktober 2013
Dagbok
2008 11 Augusti [11:00]
Få se vad som har hänt sen sist.
Var hos Klas en dag & justerade kopplingen.
Upptäckte bakdäcket på mopeden var platt,så jag har tagit loss den & handpumpat den,& håller den luften nu,så ska jag pumpa den på riktigt,sa även upp försäkringen på den idag.
När det slutar att regna så,så ska jag ner till AMS & få min lapp påskriven,& handla lite.
Det är vad som står på dagordningen idag.
Få se vad som har hänt sen sist.
Var hos Klas en dag & justerade kopplingen.
Upptäckte bakdäcket på mopeden var platt,så jag har tagit loss den & handpumpat den,& håller den luften nu,så ska jag pumpa den på riktigt,sa även upp försäkringen på den idag.
När det slutar att regna så,så ska jag ner till AMS & få min lapp påskriven,& handla lite.
Det är vad som står på dagordningen idag.
tisdag 15 oktober 2013
Musik videos
Cinq Element - Shining
Icon For Hire - Get Well
Liv Moon - Escape
Macklemore & Ryan Lewis - White Walls
Mygrain - Dreamscape
måndag 14 oktober 2013
söndag 13 oktober 2013
Projekt Silverfisken del 1
Ni kanske undrade om jag hade slagit mig eller nått,när ni läste Veckans retro igår..varför ta en bil på måfå & skriva om den??
Men jag har inte slagit mig, iaf inte såå himla hårt..men har ändå köpt mig en bil till. en Volvo 745 -92.
Silverfisken
38 000 mil
115 hästar
Dragkrok
Lastgaller
Projektet är att få den iordning & besikta den,& sen se om jag får sålt den eller om jag har kvar den till nästa år..kan va bra med en kombi & dragkrok ;)
Det jag har gjort:
Fixat avgasröret som var av! vid bakaxeln,& bakåt var det rakt rör bara,så jag köpte en liten ljuddämpare med 3" anslutning,kapade & svetsade & satte fast röret där den hade gått av.
Justerad handbromsvajern.
Bytt glaset på framlampan,(för rostiga skruvar så jag fick inte loss hela lyktan,men kom åt att byta glaset iaf)
Bytt olja.
Så nu är det bara att hitta besiktningstid & ställa på den )
lördag 12 oktober 2013
Veckans retro
700-serien lade grunden till ett nytt och modernt modellprogram inför 1980-talet när Volvo 760 lanserades i februari 1982.
1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen.
Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986
Volvo 740 är enkelt uppbyggd med en självbärande kaross, rakställd radmotor med växellådan fäst direkt bakom en bit in i tunneln.
Bakom växellådan sitter kardanaxeln som via ett stödlager och två drivknutar överför den drivande kraften till bakhjulen genom en stel gammaldags gjutjärnsbakaxel.
Som tillbehör fanns både lamelldifferential och slungdifferential, ofta vanligt på kombimodellen (745).
Uppbyggnaden av Volvos egentillverkade bensinmotorer är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder.
Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium.
Förgasarmotorerna fanns som alternativ ända fram till slutet på 80-talet, B23A/B230A.
Förgasarna på dessa motorer var av fabrikat Pierburg 175 CD.
En enkel spjällförgasare med oljedämpad trottelkolv.
Volvo 740 med förgasarmotor hade manuell choke, så vid kallstarter krävdes ett tränat handtag att dra ut chokereglaget till vänster om ratten.
Om det var lite kallare ute var man ofta tvungen att köra med choken utdragen ett par kilometer tills det att motorn uppnått arbetstemperatur.
Glömde man då att skjuta in chokereglaget så kunde det sluta med att bilen börjar gå väldigt dåligt och till slut så dör den, pga att bränsleblandningen blir för fet.
Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.
Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att efterfrågan minskat då 900-serien kommit ut på marknaden.
Den nya modellserien upplevdes som något modernare och mer förfinad men cirka två decennier efter produktionsstopp är fortfarande vagnar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige, inte minst tack vare sin robusta konstruktion och för att de är relativt lätta att reparera och underhålla.
Volvo 740 är känd för sina goda kvalitet och hållbarhet, som kan styrkas av alla otaliga fordon som rullar idag mer än 20 år gamla.
1992 är sista årsmodellen.
Ett nytt utrustningspaket, kallat SE, gick att köpa till.
Det innehöll slungdifferential, lättmetallfälgar, elmanövrerade och -uppvärmda speglar, ABS och centrallås.
Alla övriga modeller försvinner.
Volvo 940 som i grunden är samma bil ersätter nu Volvo 740, men även där finns inte längre 16V-motorn, då den ansågs kannibalisera på nya 850 GLT
1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen.
Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986
Volvo 740 är enkelt uppbyggd med en självbärande kaross, rakställd radmotor med växellådan fäst direkt bakom en bit in i tunneln.
Bakom växellådan sitter kardanaxeln som via ett stödlager och två drivknutar överför den drivande kraften till bakhjulen genom en stel gammaldags gjutjärnsbakaxel.
Som tillbehör fanns både lamelldifferential och slungdifferential, ofta vanligt på kombimodellen (745).
Uppbyggnaden av Volvos egentillverkade bensinmotorer är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder.
Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium.
Förgasarmotorerna fanns som alternativ ända fram till slutet på 80-talet, B23A/B230A.
Förgasarna på dessa motorer var av fabrikat Pierburg 175 CD.
En enkel spjällförgasare med oljedämpad trottelkolv.
Volvo 740 med förgasarmotor hade manuell choke, så vid kallstarter krävdes ett tränat handtag att dra ut chokereglaget till vänster om ratten.
Om det var lite kallare ute var man ofta tvungen att köra med choken utdragen ett par kilometer tills det att motorn uppnått arbetstemperatur.
Glömde man då att skjuta in chokereglaget så kunde det sluta med att bilen börjar gå väldigt dåligt och till slut så dör den, pga att bränsleblandningen blir för fet.
Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.
Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att efterfrågan minskat då 900-serien kommit ut på marknaden.
Den nya modellserien upplevdes som något modernare och mer förfinad men cirka två decennier efter produktionsstopp är fortfarande vagnar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige, inte minst tack vare sin robusta konstruktion och för att de är relativt lätta att reparera och underhålla.
Volvo 740 är känd för sina goda kvalitet och hållbarhet, som kan styrkas av alla otaliga fordon som rullar idag mer än 20 år gamla.
1992 är sista årsmodellen.
Ett nytt utrustningspaket, kallat SE, gick att köpa till.
Det innehöll slungdifferential, lättmetallfälgar, elmanövrerade och -uppvärmda speglar, ABS och centrallås.
Alla övriga modeller försvinner.
Volvo 940 som i grunden är samma bil ersätter nu Volvo 740, men även där finns inte längre 16V-motorn, då den ansågs kannibalisera på nya 850 GLT
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)