Bilfälgar
Bilfälgar är vanligtvis pressade av stålplåt eller gjutna i aluminium.
Fälgar till tävlingsbilar kan även vara tillverkade av magnesiumlegeringar.
Ekerhjul var vanliga förr men förekommer numera endast av utseendemässiga skäl.
Dimensionen hos en bilfälg bestäms av diametern, bredden, antalet fästpunkter, bultcirkeln samt inpressningsdjupet.
Det stora antalet kombinationer av dessa mått gör att fälgar sällan är utbytbara mellan olika bilmodeller.
Montering på bilar
Bilfälgar monteras antingen med skruvar i skruvhål i navet, eller med muttrar på pinnskruvar som är monterade på navet.
Den senare varianten kompletteras med dekorativa navkapslar eller hjulsidor för att skydda gängorna.
Alternativt kan kupolmuttrar användas för detta ändamål.
Antalet bultar eller muttrar är tre till fem på personbilar, på tyngre fordon används ett större antal.
Inom vissa grenar av bilsport, till exempel Formel 1 används endast en hjulmutter.
Hålbilden
Hålbilden är diametern av den tänkta cirkel runt vilken skruvarna eller muttrarna är placerade.
Hålbildens diameter brukar anges i millimeter ihop med antalet hål, till exempel 4/108.
Vid ett jämnt antal hål uppmätes detta genom att mäta från ett valfritt bulthåls inre kant, till den yttre kanten på det hål som är längst ifrån. Vid ett ojämnt antal hål (ex.5/120), där det inte finns något hål tvärs över, är det praktiskt att med skjutmått mäta diametern på ett hål, lägga till diametern på centrumhålet och slutligen lägga till det dubblerade måttet mellan dessa två hål.
Fälgens inpressningdjup
Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset.
ET-måttet anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen.
På aluminiumfälgar är stämpeln normalt stansad eller gjuten på fälgens insida, på stålfälgar oftast stansad på utsidan.
Vid ett inpressningsdjup på det nominella värdet 0, är däckets axiella mittpunkt monterad i linje med hjulnavets monteringsyta.
Är ET-värdet exempelvis 45, sitter däckets axiella centrum 45 mm innanför hjulnavets yta.
Det finns även negativa inpressningvärden, vilket anger hur mycket däckets axiella centrum ligger utanför hjulnavets monteringsyta.
Detta förekommer mest typiskt vid förhållandevis breda fälgar, med en så kallad bred kant.
Finns det ett motstående hjul i hjulaxelns andra ände (som normalt på en bil med jämnt antal bärande hjul), ökar alltså spårvidden ju lägre ET-värdet är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar