På min Audi 100 -86 med 1.8liters 4 cyl motor så har oljelampan lyst & en summer låtit så fort man var över ca: 2000 varv,lite smått irriterande.
Kom fram till att sent 1986 så satte Audi dit 2 olika givare för oljetrycket,en på baksidan motorn vid ventilkåpan,& en nere vid oljefiltret.
Jag hade testat dra ur bägge utan skillnad.
Köpte dyr mätare för att kolla oljetrycket,& det var väldigt bra,3 bar på tomgång & upptill 6-7 bar när man gasade )
Men ändå lös lampan & tjöt.
Läste på att givaren upptill motorn har hand om lågt tryck,0-2 bar medan givaren på oljefiltret ger signal om högre tryck,förmodligen den som bråkar,men för att komma förbi det problemet (bara om man vet att man har bra oljetryck!!) är att ta den kabel till oljefiltret & jorda den,så lyser/tjuter inte lampan )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar