söndag 14 januari 2018

OA-05 kopior

Efter att jag sålde mina äkta bio högtalare,så fick jag koppla in nått annat till stereon.
Dessa kopior köpte jag för många år sen,använde dom ett tag i min lägenhet jag hade,men tyckte dom var lite basfattiga,sen råkade jag spela sönder original phillips 9710 högtalarna,ersatte dom med några andra 8" jag hade liggandes,klena var dom,så det lät sämre,sålde av "dämpkorgen" som satt under originalhögtalarna,eftersom den inte gjorde nån nytta när jag ändå bytte ut högtalarna.
Sen flera år har dessa lådor stått ute i lekstugan.
Lite smådammiga var dom,men som synes sitter det 4 diskanter riktade åt olika håll,& så en dubbelkon 8".
När jag spelade lite här nu,så gick ena 8" sönder..håhåjaja,bara & byta ut )
Skruvade loss "baffeln",skivan som högtalarna sitter på.
Läste på nätet & jämnförde med modell 2 av dessa högtalare,där är det populärt att höja upp "baffeln" så ljudet sprids lättare än att ha en hög kant runt sig.
Där ser man filtret också.
Så en lagom bit på 4cm höjd sågades ut.& skruvades på plats.
Se där,nu kom allt lite högre upp )
Gjorde en RTA mätning (Real Time Analys) på den vänstre högtalaren,med mikrofonen i soffan,när högtalaren inte var upphöjd.
från 20 hz på vänster sida till 20 000 hz till höger sida.
Det orange är när "baffeln" var uppphöjd,inte så jättemycket som skiljer sig åt när man jämnför med det blåa.
Men nu ville jag testa mera )
För jag tyckte röster i filmer lät lite tunnt & så.
Så sågade ut 2st adaptrar.
Tog Astrans originalhögtalare,som var på 6.5".
Var av känt märke,Faital.
Så här ser det ut nu,& låter bättre )

Har dock inte lyckats göra nån ny mätning som kan jämnföras med dom andra,får inte till samma volym riktigt än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar