lördag 15 juli 2017

Veckans retro

Lotto-Åke vinner på obligationerna
Tv-hjälten berättar om spel, sparande och sin bästa affär

Lotto-Åke vinner en storvinst och härmar chefen.
Det gjorde honom till en svensk vardagshjälte.
  – Jag är mer förtjust i obligationer, avslöjarverklighetens Åke – Pär Lindblom.
   Ni har säkert sett reklamfilmen på tv.
Chefen kräver övertidsarbete under helgen.
Men den förtryckte tjänstemannen Åke säger ifrån.
I stället för att gå med på kraven härmas Åke och gör narr av chefen.

Folk rädda att säga ifrån
   – I dagens läge med stor arbetslöshet är folk rädda för att säga ifrån till chefen om han kommer med orimliga krav.
  Reklamfilmen för Lotto har blivit mycket uppmärksammad.
Det kulminerade i att upphovsmännen på den Göteborgsbaseradereklambyrån Forsman & Bodenfors vann branschutmärkelsen Guldägget för bästa reklamfilm i år.
  – Jag tror att skälet till att Lotto-Åke blivit så populär är att många känner igen sig i hans situation, säger Pär Lindblom.
  Själv har han aldrig vunnit på Lotto.
Det närmaste han kommit har varit att vinna två matkorgar på ett tivoli.
  I stället har Pär Lindblom valt att lägga sina sparpengar på lite mer långsiktiga investeringar.

Sparar i fonder och obligationer
   – Jag sparar 3 500 kronor om året i en kombinerad pensionsfond och livförsäkring i Folksam.
Och sen några tusenlappar i en blandfond.
Jag har också lite pengar i en Asienfond.
Men den har inte gått så bra.
  Men mest av allt gillar han obligationer.
  – Jag har två serier á 20 000 kronor i statsobligationer som löper över fem år med garanterad avkastning på tre procent årligen.
Det är dragningar två gånger om året.
  – Jag har faktiskt vunnit 10 000 kronor en gång.
 Så du känner själv igen dig i Lotto-Åke?
  – Nja, inte riktigt.
Det var ingen storvinst precis.
Visst finns det personer som jag skulle vilja be flyga och fara.
Jag har ett jävla humör.

Lotto-Åkes bästa affär:
  ”Det måste varit när jag köpte den här villan som vi bor i nu för tre år sen.
Prisutvecklingen har verkligen gått rakt upp sen dess.
Men egentligen spelar det ingen roll, eftersom vi köpt huset för att bo i.
Inte sälja.”

Lotto-Åkes sämsta affär:
  ”Det är nog Asienfonden som jag satsade 10 000 kronor i för något år sen.
Det är ingen större förlust, min insats är fortfarande värd runt 9 000 kronor, men i alla fall.”


Pär Lindblom, 52, blev "Lotto-Åke" med hela svenska folket efter reklamfilmen där han bad chefen dra åt skogen.
Men i verkligheten är svenskarna för fega för att göra som Lotto-Åke.
De flesta skulle jobba på som vanligt - även om de vann rekordvinsten.
En majoritet av svenskarna skulle fortsätta jobba som om inget hade hänt, även om de vann så mycket pengar att de kunde försörja sig och sina barn under resten av livet.
Det visar en undersökning som bemanningsföretaget Manpower beställt.
Hela 92 procent skulle antingen fortsätta precis som vanligt, gå ner på deltid eller kanske se sig om efter ett nytt arbete.
Men det finns en liten minoritet som skulle gå i Lotto-Åkes fotspår.
Sju procent skulle säga upp sig på stående fot.
En procent skulle köpa sitt nuvarande företag - och sparka chefen.
Lotto Åke
Lotto Åke Goes Hardcore
Lotto Åke Hip Hop

När jag sökte lite på nätet,så såg jag att det släpptes en cd singel!
Bara måste ha! 
Så fick köpt den,från Norge av alla ställen )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar