onsdag 6 januari 2016

Projekt projekt....or lampa...?

Jag köpte mig en gång en Hitachi pj-lc9 projektor,2007-02-22 demokörd i butiken för 4 998:- (plus 80" duk för 1000:- )
2 dagar senare slutade den visa nån bild,så jag lämnade in den för service (& undrade lite vad har jag köpt igentligen,som inte höll så länge)
En lampa byttes,& allt var frid & fröjd )
Tills jag lämnade in den för service 2008-01-09 för "Färgfel,stora blåa fält på bilden"
Fick den lagad tills 2008-05-21 igen med stora blåa fält på bilden..
Men fick tillbaka den på garantin & sen dess har den lyst upp min tillvaro bildligt talat )
Men nu i julen 2015 när lampan närmade sig 8800 timmar (lampan ska bara hålla mellan 3-4000 timmar) så small det till & den ville inte lysa mer :(
En likadan projektor säljs fortfarande för 6775:- & en ny lampa i svensk butik kostar över 1500:-..
Så vad göra :(..
Jo,köpa en lampa utomlands från Amazon )
Där kostade lampan bara 250:- (fast frakten kostade lika mycket)
Så idag den 5te Januari 2016 fick jag lampan )

 Här är ovandelen på projektorn.
 Där ljuset från lampan ska komma ut )
 Hmmm..lite damm..
 Undersidan..Luckan upptill höger är för filtret & luckan nertill vänster är där glödlampan sitter.
 Här är den gamla trasiga..ni ser alla små glasbitar..(efter ett antal tusen timmar blir glaset på lampan så skört & den exploderar tillslut)
 Här är alltså lampkonsolen.
 Titta,en helt ny glödlampa bredvid )
 Nya lampan monterad i fästet & i själva projektorn )
Its alive! Nu har man bild igen ) kameran som gjorde allt lite grönt dock..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar