tisdag 27 oktober 2015

Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor: del 1

Sitter och läser alla dessa inlägg...om man har hängt med tillräckligt länge så återkommer samma bekymmer gång på gång.
Oftast är det samma visa, unga killar har sett F & F och köpt dyra glänsande prylar hos någon känd återförsäljare med fantasifullt namn. Dom drabbas ofta av samma problem:

Klassiker nr1:

Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa).
Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.)
Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i.
Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel!
Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

Så vad har hänt??

Svar: Du har luftmassemätare pojken!
Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil.
Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv.
ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet.
Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar.
Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten.
Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare.
Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar.
Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar