söndag 30 november 2014

Projekt PS3

Eftersom jag inte har nog med projekt här (lögn) så skaffar man sig ett till )
Såg en auktion på tradera på PS3 med YLOD..läste lite om vad Yellow Light Of Death betyder.
Det är alltså lödningar som har släppt och/eller överhettning.
Tänkte det kunde vara intressant att kolla upp.
Så fick köpt mig en defekt PS3 med YLOD & sen leta bra guider på nätet.
Får jag igång den eller inte..det är en chansning.
 Skruvat loss överdelen.
 Så här ser det utan skal,till höger är blueray läsaren
 Blueray spelaren,nätaggregatet är bortskruvade.
 Wifi kortet,minneskortsläsare-kortet & mera saker är borta här.
 Andra sidan utan skalet.
Stor fläkt.
 Dammigt.
 Mera damm,detta över hårddisken (60gb)
 Fläkten är lossad nu,notera ännu mera damm
 Så här ser alltså kretskortet ut.
 Gammal torkad kylpasta,som var mer på sidorna än där det skulle vara.
 Blev hungrig när jag grejade )
 "Meh,ps3 moderkort igen..åt juh det till lunch.."
Man skulle köra det i ugnen i ca:200c tills det kom upp i temp & sen stänga av ungen,för att lödtennent ska smälta pyttelite & få bättre kontakt..det luktade inget vidare & brandlarmet gick igång...
 Min mekplats..hmm..vad skulle var nånstanns nu.. (var jag törstig funkade T-röd bra)
 Kletat på lite ny go kylpasta på berörda ställen )
 Bara för ni inte ska tro att jag fuskade,så här är en bild när det är ihopmonterat.
 Tadaa..ihopmonterat..nu fick jag även ut det spelet som var kvar som inte gick att få ut innan spelaren flippade ut med röda lampor..
You sweet sweet green light )

Fattas bara bildkabel så jag kan se om det ger nån bild eller inte,(fick ingen bild med PS2ans kabel,fast folk säger att dom ska funka).så har jag otur funkar inte konsolen.:( Och allt jobb förgäves..

Efter lite googlande så SKA det vara samma bildkabel på ps1,ps2 & ps3,att jag inte fick nån bild,var nog för att den var förinställd på HDMI utgång (som jag inte har nått att koppla in i),så man skulle trycka på On knappen i 5 sekunder i starten,så bytte den utgång..& Taddaa..fick bild :)  nu har jag visserligen ingen kontroll så jag kan inte spela (det finns med på nästa PS3a som kommer hit,en fungerande med massa spel :P )
Projekt PS3 Done! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar