lördag 31 oktober 2015

Veckans retro

Zatzy namnet i graven.
Zatzy.com har varit platsen för många streetracers tidiga fostran – ett forum som för bland annat undertecknad öppnade ögonen för glädjen med hobbybilar och även nattliga utmaningar i skydd av mörkret.

Inte alltid så PK, det var det som gjorde det så himla bra!
Det var alla bilnördars ”Flashback” där rykten startades, späddes på och dementerades.
Och det fanns på riktigt också.
Zatzy ordnade träffar här och där.
Hur många var med när det arrangerades burnout-tävling och fryst pizza-ätar-tävling hos MDS i Västerås till exempel?
Swippe sprang omkring och sa åt folk som inte skötte sig.
Lövan var ”head of security”, och MDS-Patrick var kung som dök upp med sin Lamborghini Diablo.
Zatzy träff i Västerås 2002
(Kul med en Manta,7:05 i filmen,som bränner däck )



Och vilken glädje när ett gäng medlemmar lyckades ”få” tv-tid under en demonstration utanför Big Brother-huset!
Med tutorna intryckta och basarna på max var det många som fick upp ögonen för forumet.
Zatzy vs Big Brother

Bland de ögonblick som många av oss kommer minnas är den fina uppbackningen som forumets största fanboy 14-årige ”Viper89″ fick när han tappade sin kamera i marken så den gick sönder.
Hans viktigaste verktyg!
Medlemmarna gick ihop och la in pengar så han kunde köpa en ny.
En tidig crowd-funding!
Året var 2003 och idag är Joakim Skagerlind 26 år och skrattar gott åt sin sköna livshistoria som jag nedtecknade här.

2008 köpte forumet som då hade 40.000 medlemmar sin första reklamplats – för 12.000 kronor fick de synas på en stortavla vid Norrtull hela mars.
”Du kör för fort” och ”det gör vi också :-) ” meddelades bilisterna, och Andreas Andersson som drev sajten uttalade sig i Dagens Media:
”- Det finns väl alltid de som tycker att man alltid ska hålla hastighetsbegränsningarna och visst, det ska man väl göra, men ibland måste man ju få köra lite fort också. Annars försvinner allt det roliga med snabba bilar”

Zatzys reklamplats,2008


Det var många läsvärda trådar om allt från It´s Fun-Porschen och Ghost Riders härjningar till Dahlbäck-Golfen och diskussioner om EDPS och EDPR.
Här hängde Syclone-Robban, Supramannen, Wok-Björn och andra profiler som ofta syntes i Bilsport.
Men tiden sprang ifrån det gamla forumet och många projekttrådar hamnade istället på Garaget, och nu sker det mesta på Facebook.

Zatzy som ursprungligen grundades av Ronnie Abrahamsson såldes till Egmont-förlaget och knöts till Auto Motor & Sport, men det gick inte riktigt att ruska liv i det.
Nu försvinner namnet och forumet ska heta ”Bilsnack” och bli en närmare del av tidningen.
Vi önskar lycka till och tackar för den tidiga fostran i bilämnet och bilbusandet som många av oss fått!


Zatzy blir Bilsnack!
För några år sedan köptes Zatzy av Egmont Publishing och tanken var att låta forumet fortsätta leva utan att göra några större förändringar.
Nu ändrar vi en aning på den strategin.
I november byter Zatzy namn till auto motor & sport Bilsnack och forumet blir alltså en del av bilmagasinet auto motor & sport.
Zatzy var från början ett streetraceforum men eftersom diskussionerna om streetracing bit för bit har flyttats över till andra platser väljer vi att "nystarta" forumet med namnet Bilsnack.
Vi har förstås också märkt hur frustrerade ni användare blir på att det ligger så många blinkande annonser på Zatzy.
Den nya sajtdesignen knyter an till automotorsport.se och har betydligt färre, men något större, annonser.
Vi väljer också att tacka av många av våra moderatorer, som gjort en fantastisk insats i forumet under många års tid.
Både vi på Egmont och besökarna är verkligen tacksamma för all den tid och energi som ni lagt ned.

Hoppas ni kommer trivas på Bilsnack!

Zatzy mixen.

(Jag blev medlem där 2002-08-13 kl: 20:56
Times flyes by when having fun...)

fredag 30 oktober 2015

torsdag 29 oktober 2015

onsdag 28 oktober 2015

cd.......

Fick köpt mig lite nya cd skivor från discogs igen.
Denna gången från en säljare i Italien )
Jag skickade över pengarna direkt när jag hade köpt skivorna.
Då fick jag tillbaka som meddelande:
"wow, too much fast my friend with payment, i'm not used !"
Italienare & deras engelska )
Så jag skrev tillbaka & skojade lite med att han kanske kunde skicka med nått kul gratis,som bonus för snabb betalning då )
Och det gjorde han! :)

Dessa var vad jag köpte:
 Hardcore Heroes Vol 1
 (kostade 17kr)
 Hardcore For Life vol 06
 (kostade 34kr)
 Project Hardcore NL
 Både dvd & cd skiva
 (kostade 85kr)
 3xhard3r
 (kostade 42kr)
 Thunderdome vol 34

 (kostade 170kr)
 Thunderdome The Golden Series
Special Compilation 2014

 (kostade 170kr)

Dessa var freebies :)
 Nitrogenetics - Train Of Thought
 (värde 141kr)
 Hellsystem - Devil Face

 (värde 112kr)
 Hard Arena vol 01
 (värde 23kr)
 I Am Hardcore vol 01
(värde 262kr)

tisdag 27 oktober 2015

Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor: del 1

Sitter och läser alla dessa inlägg...om man har hängt med tillräckligt länge så återkommer samma bekymmer gång på gång.
Oftast är det samma visa, unga killar har sett F & F och köpt dyra glänsande prylar hos någon känd återförsäljare med fantasifullt namn. Dom drabbas ofta av samma problem:

Klassiker nr1:

Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa).
Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.)
Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i.
Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel!
Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

Så vad har hänt??

Svar: Du har luftmassemätare pojken!
Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil.
Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv.
ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet.
Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar.
Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten.
Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare.
Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar.
Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).

måndag 26 oktober 2015

Yamaha såld..

I onsdags kväll kom en köpare & hämtade Yamahan,efter att den hade varit ute på tradera.










söndag 25 oktober 2015

Projekt Suzi del 2

Har grejat lite med fyrhjulingen,så här kommer lite av vad jag har gjort )
 Plastat på bakskärmarna,för mer stabilitet.
 Även på denna sidan,& den långa skarven där,som sidoskärmen har varit av en gång.
 Svetsat dit stagen till "hatthyllan",nu sitter dom som berget )
 Nakenchock!! Utan plast ser den väldigt rå & tuff ut ) synd att man inte kan köra så,hade skvätt enormt mycket då. 
 Framlamporna fick tas loss för att främre plastdelen skulle loss
Som ni minns innan,så fanns det 4st switchar som inte funkade till nått..( plus en för ljuset & en för stänga av motorn,fast det ändå fanns en tändningsnyckel) så kan man inte ha det..
Nån tidigare ägare hade tydligen haft bra rabatt på buntband..var säkert 20-30 buntband i kablaget..
Har suttit 2st extraljus innan,så det har nog varit switchar till var ljus,plus extra ljus bak..
Tog bort allt sånt som var okopplat & onödigt!
Var visserligen lite svårt med att koppla in alla lösa kablar igen..
Hade detta elschemat att gå efter...enkelt??