onsdag 11 mars 2015

Tema

Ni glömde väl inte att igår var det 10 Mars V8-motorns dag.

Den 10 mars 1932 rullade den första Forden med V8-motor av monteringsbandet.
Ford var inte först med V8, men med ny gjutteknik kunde de tillverka motorn billigare och erbjuda den i en vanlig familjebil i stort antal.
V8:ans kompakta mått och höga effekt gjorde att den senare blev populär i nästan alla amerikanska bilmärken som Chevrolet, Pontiac, Chrysler m.fl.
Sedan 50-talet har flera hundra miljoner V8:or tillverkats i USA.
Men denna dag hyllas även europeiska V8-motorer, då sitter de ofta i lyxigare bilar som Rolls-Royce, Ferarri och BMW.
Motortypen driver även lastbilar, båtar och motorcyklar, och finns i olika storlekar och med olika bränslen.
Många väljer en hobbybil eller veteranbil med denna typ av motor.
Det som lockar entusiasterna, både nu och för mer än 80 år sedan, är hästkrafterna och V8-motorns härliga muller.

tisdag 10 mars 2015

Dagbok

2009 24 November [05:00]

Mötet med Ewa Sund gick väl bra, hon ville bara gå igenom vissa saker.
Sen kom min handläggare från AF till jobbet & så hade vi ett möte, & det blev så att jag blev anställd där, den första januari, woohoo.

Jag var en dag uppe på Abba & klistrade etiketter på Kalles kaviar tubar.

I lördags när jag ”fyllde” år så tog jag en biltur, startade halv 9 på morgonen, stannade till i Säffle för att äta på donken, fortsatte till Karlstad & handlade på Coop, fortsatte upp till Vansbro & tankade, då hade jag kört nästan 40 mil & jag fick i lite över 20 liter, så den hade dragit 0.57l/m, vilket är helt okej.
Sen vände jag & körde ner samma väg till Karlstad & Kristinehamn & ner runt Vänern till Mariestad & Lidköping & sen hem, nästan exakt 40 mil hem & klockan var 19:00 när jag kom hem.

Igår fick jag hoppa in & köra städmaskinen på Artic Paper, lite tillfälligt medan dom ska hitta någon ny som kör.

Har målat 3 lager på kortväggen & 2 lager på långväggen, det är trångt här inne nu, dom flesta möblerna är i mitten av rummet.

söndag 8 mars 2015

Ägg

 Pingvin
 Med stämpel
 En snurrmojäng
 Som snurrar
 En grön sak (grönsak?)
Med en penna i baken.

lördag 7 mars 2015

Veckans retro

Dooley's är en likör med vodka, grädde och toffeekaramell från Behn Originals i Tyskland.
Alkoholhalten är 17 %.
Den introducerades år 2000 och har på kort tid blivit mycket populär världen runt.
Dooley's finns idag tillgänglig i över 60 länder och har vunnit flera guldmedaljer i olika sprittävlingar.




 Mina egna glas.
Glasen rullar runt,men tippar ej över.

fredag 6 mars 2015

The story del 6

Vi dansade & rörde oss tätare & tätare mot varande,med våra blickar fastsvetsade mot varandras..kunde inte titta bort om så det gällde mitt liv..jag var helsåld när jag drunknade i hennes ljusblåa ögon..som bottenlösa sjöar..
Med händerna ihopflätade kändes det som gnistor,gåshud uppenbarade sig direkt..
Helt plötsligt stannade vi,(musiken fortsatte som vanligt) & gick ett steg mot varandra,kändes som en evighet,sen hände det underbara..våra ansikten kom närmare & närmare..inget sades..inget behövdes sägas..allt sades med våra kroppsspråk..våra läppar möttes i den häftigaste kyssen jag någonsin har fått..
Kändes som luften gick ur mig samtidigt som jag lyftes från golvet & var svävande..inte fysikt utan bara i mitt sinne..

Kyssarna blev hetare & hetare,fingrarna släpptes från varandra & hamnade på den andras kroppar..hon var smal & vältränad..antar att det var promenaderna till & från jobbet som gjorde det..
Hennes fina fingrar dök upp under min tshirt upp på min mage & bröst,där hon höll dom med handflatorna platt,ungefär samma som man känner av ytan när man har spacklat för att känna ojämnheter..kanske kass jämnförelse..men vet inget mera..

torsdag 5 mars 2015

Projekt Buggy del 7

Jag åkte & besiktade bilen för 2 veckor sen.
Dom ville se den igen tydligen,pga motor,oljeläckage & färdbroms hjulbroms bak,båda sidor,bromsverkan pulserande.

Alla värden var dessa:
avgas.(gräns inom parantes)
HC 011 (100)
Lambda 1.01 (0.96-1.04)

Bromsar:
Vänster fram 2.3
Höger fram 1.8
Vänster bak 1.0
Höger bak 1.2

Så nya bromsskivor & belägg köptes in,tog en halvdag ledigt på jobbet & åkte hem o grejade..
 Nytt belägg till vänster & gamla till höger..inte så farligt slitna,men byttes iaf.
 Ren & slät yta till vänster
 Handbromsen tog lite extra tid,innan man kom på hur man släppte på dom så skivan kunde åka av..höll säkert på med över en timme på ena sidan,(ringa brorsan,googlade,slog & svorde..) andra sidan tog knappt 10 minuter :)
En stycke begagnad bromsskiva..tydligen skev då..

Oljeläckaget var visst en bortglömt oring som (turligen) låg kvar på motorn så den kunde sättas dit den skulle vara (jag hade ej varit där & grejat innan) så nu ska bilen dra mindre olja iaf ;)

Besiktade om bilen idag,fick dessa bromsvärden:
Vänster fram 3.0
Höger fram 2.4
Vänster bak 2.2
Höger bak 2.3
Så nu är Buggyn färdig för ett års resa igen :)