söndag 13 oktober 2013

Projekt Silverfisken del 1

Ni kanske undrade om jag hade slagit mig eller nått,när ni läste Veckans retro igår..varför ta en bil på måfå & skriva om den??
Men jag har inte slagit mig, iaf inte såå himla hårt..men har ändå köpt mig en bil till. en Volvo 745 -92.

 Silverfisken




38 000 mil
115 hästar
Dragkrok
Lastgaller

Projektet är att få den iordning & besikta den,& sen se om jag får sålt den eller om jag har kvar den till nästa år..kan va bra med en kombi & dragkrok ;)
Det jag har gjort:
Fixat avgasröret som var av!  vid bakaxeln,& bakåt var det rakt rör bara,så jag köpte en liten ljuddämpare med 3" anslutning,kapade & svetsade & satte fast röret där den hade gått av.
Justerad handbromsvajern.
Bytt glaset på framlampan,(för rostiga skruvar så jag fick inte loss hela lyktan,men kom åt att byta glaset iaf)
Bytt olja.

Så nu är det bara att hitta besiktningstid & ställa på den )

lördag 12 oktober 2013

Veckans retro

700-serien lade grunden till ett nytt och modernt modellprogram inför 1980-talet när Volvo 760 lanserades i februari 1982.
1984 kom den enklare och billigare systermodellen Volvo 740, vilken blev volymbilen.
Våren 1985 kom herrgårdsvagnen av 740 som årsmodell 1985 i Nordamerika, övriga världen fick vänta tills hösten 1985 och årsmodell 1986
Volvo 740 är enkelt uppbyggd med en självbärande kaross, rakställd radmotor med växellådan fäst direkt bakom en bit in i tunneln.
Bakom växellådan sitter kardanaxeln som via ett stödlager och två drivknutar överför den drivande kraften till bakhjulen genom en stel gammaldags gjutjärnsbakaxel.
Som tillbehör fanns både lamelldifferential och slungdifferential, ofta vanligt på kombimodellen (745).
Uppbyggnaden av Volvos egentillverkade bensinmotorer är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder.
Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium.
Förgasarmotorerna fanns som alternativ ända fram till slutet på 80-talet, B23A/B230A.
Förgasarna på dessa motorer var av fabrikat Pierburg 175 CD.
En enkel spjällförgasare med oljedämpad trottelkolv.
Volvo 740 med förgasarmotor hade manuell choke, så vid kallstarter krävdes ett tränat handtag att dra ut chokereglaget till vänster om ratten.
Om det var lite kallare ute var man ofta tvungen att köra med choken utdragen ett par kilometer tills det att motorn uppnått arbetstemperatur.
Glömde man då att skjuta in chokereglaget så kunde det sluta med att bilen börjar gå väldigt dåligt och till slut så dör den, pga att bränsleblandningen blir för fet.
Volvo 740 utvecklades i Sverige och Holland men monterades och byggdes i Sverige med sedvanligt Volvo-kunnande. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 70- och 80-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.
Produktionen upphörde våren 1992 på grund av att efterfrågan minskat då 900-serien kommit ut på marknaden.
Den nya modellserien upplevdes som något modernare och mer förfinad men cirka två decennier efter produktionsstopp är fortfarande vagnar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige, inte minst tack vare sin robusta konstruktion och för att de är relativt lätta att reparera och underhålla.
Volvo 740 är känd för sina goda kvalitet och hållbarhet, som kan styrkas av alla otaliga fordon som rullar idag mer än 20 år gamla.


1992 är sista årsmodellen.
Ett nytt utrustningspaket, kallat SE, gick att köpa till.
Det innehöll slungdifferential, lättmetallfälgar, elmanövrerade och -uppvärmda speglar, ABS och centrallås.
Alla övriga modeller försvinner.
Volvo 940 som i grunden är samma bil ersätter nu Volvo 740, men även där finns inte längre 16V-motorn, då den ansågs kannibalisera på nya 850 GLT


fredag 11 oktober 2013

Dagbok

2008 06 Augusti [19:47]

Ja,besiktningen gick galant,inget bra att veta ens,den bara seglade ut.

Överraskade Filterpimp också,han hade ingen aning om att Mantan var igång.

Har vaxat bilen & idag köpte jag en sån vit däckpenna & fyllde i texten på däcken.


Annars har det varit rätt lugnt,var & handlade lite idag.

torsdag 10 oktober 2013

Freebies

 54 kaffekapslar & 7 choklad kapslar..

onsdag 9 oktober 2013

Projekt Sigge del 5

Nu är Mantan avställd,& Sigge är igång.
Vad är nytt då..Jo,sportluftfilter,ger typ 5% mer snel hestar..& ett fjäderbenstag.

 KN sportfilter
 "Fjäderbensstagets uppgift är att hålla samma avstånd på tornen under infjädring av hjulupphängningen. Genom att man håller samma avstånd så ändras inte hjulinstälningen i framvagnen alternativt bakvagnen under infjädring.
Ledade fjäderbensstag gör att det genom vridning av karossen ändå kan bli ändring utav hjulvinklarna, om man inte har tagit hänsyn till ledpunkterna i hjulupphängningen och infästningspunkterna av lederna i fjäderbensstaget."
 Nerlackade kjolar
 "Kolfiber" vinge )
 Svarta guldet..
Så här sitter fjäderbenstaget..

Har även fått dit 3st extraljus á 100w styck )
Projektet fortsätter..

tisdag 8 oktober 2013

Musik videos

Aldious - White Crow
Axxion - Tonight
Cinq Element - Brodia
Halford - Made Of Metal
HB - It is Time
Korn - Never Never