lördag 7 mars 2020

Veckans retro

Kawasaki KX80 - en mopeddräpare
I det här reportaget ska ni få läsa om Kawasaki Kx 80/85. en billig maskin som går grymt bra.

Kawasaki Kx80 finns från 80 talet redan och tillverkas än idag dock som 85cc nu.
Detta är ett alternativ när man är less på att köra moped.
Givetvis bör man absolut inte köra en cross på gatan, först och främst för att det är olagligt att framföra den på gatan samt att en cross inte är gjord för att ligga på samma varvtal en längre tid.

Bor man dock på landet eller har nära till någon skog så kan man ju alltid roa sig ordentligt.
Jag har haft en KX80 som jag gatkörde men jag låg aldrig några längre stunder på höga varv och tog det lugnt med den.
Jämfört med en moped var det ett monster.
En vikt på långt under 100kg, vätskekyld 31hk och 6 växlad så gick den fruktansvärt bra.
Accelerationsdrevad men gjorde trots det runt 100-110km/h och det tog inte lång tid innan man var uppe i dessa hastigheter.
Dock får man inte ut alla 31hk då den mätningen är från motorn, på bakhjulet blir det således mindre hästkrafter.

Reservdelar finns men det kostar en del, speciellt om man jämför med vad det kostar att laga en moped.
Det bästa enligt mig är att ha en reservdelscross som man kan ta delar från, på så sätt kan man spara mycket pengar om något händer.

Man ska dock tänka på att det är känsliga maskiner som inte ska köras på gata egentligen utan är gjord för att gå på bana eller i skogen då man ligger på varierade varvtal mest hela tiden.
Det är viktigt man sköter om motorn med täta oljebyten samt byte av luftfilter.
Kör man enbart på asfalt/grus behöver man inte byta luftfiltret lika ofta men var noga med oljan.

Man kan få en äldre kx80 för 4-5000kr som fungerar bra.
Dom nyare är dyrare men också snyggare och 85cc går ju även bättre.
Jag hade en låghjuling vilket kändes ganska litet.
Helst ska man ha en höghjuling om man inte är väldigt kort då kan en mellanhjuling vara att föredra.
Jag skulle vilja säga att barn under 12år är dom som bör köra på en låghjuling om man inte gillar att sitta lågt det blir lite fiddykänsla över det hela.

Till sist kan man nämna att att köra cross är fruktansvärt roligt.
Dock vet man vad man har att förlora om man kör den på gata, det är olovlig körning och är inget jag eller TSR rekommenderar att göra, utan kör endast på bana eller privat mark!
Andra alternativ i samma prisklass är bland annat suzuki rm80, yamaha yz80 m.fl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar