lördag 29 februari 2020

Veckans retro

Vad är punkteringsfria däck?

Punkteringsfria däck eller run-flat däck har varit något av ett kontroversiellt ämne sen de blev introducerade, där många känner att de på något sätt ”fuskar” med sitt namn.

Från de flesta människors perspektiv ger punkteringsfria däck sinnesro vid körning eftersom de inte kräver att du ska veta hur man sätter på ett reservdäck och låter dig fortsätta köra under en lång tid efter punktering.

De har dock sina nackdelar, till exempel att de inte kan repareras efter punktering.
Men många människor överväger fördelarna och har dem monterade på sina bilar.

Vad är punkteringsfria däck?
Punkteringsfria däck är utformade så att däckvulsterna förblir förankrade till kanten på hjulet, även då det inte finns någon luft i dem.
Detta innebär att det inte finns någon risk för däcket att flyga av och själva hjulet skadas.
Däcket kan mer eller mindre hålla sin form under en lång tidsperiod efter punktering.
De har kraftigt förstärkta sidoväggar för att kunna fungera även efter att de punkterats.
Dessa tjocka väggar kan maskera eventuella skador som har skett på insidan.
De utsätts dock för en hel del stress efter punktering och kan därför inte repareras.

Vad är fördelen med punkteringsfria däck?
Det finns ingen anledning att bära runt på ett reservhjul.
Det betyder att du kan få mer bagageutrymme och att bilen är lättare i sin helhet, vilket i sin tur sätter mindre press på bromsarna och gör bilen mer ekonomisk med mindre bränsleförbrukning.
Du kommer aldrig behöva byta hjul vid sidan av vägen och aldrig behöva lämna strandsatta i mörkret, väntandes på hjälp.
Med punkteringsfria däck kan du köra mycket längre än med reservhjul, men de flesta tillverkare rekommenderar att du inte kör mer än 240km eller fortare än 80km/h.
Detta betyder att de flesta kan komma till sin slutdestination, även efter punktering, vilket gör punkteringsfria däck mycket mer praktiska för folk i farten.

Finns det nackdelar med punkteringsfria däck?
Punkteringsfria däck är dyrare än vanliga, och ifall du råkar få punktering så finns det tyvärr inget sätt att reparara dem.
Även om du kan köra upp till 240 km med punktering så måste du eventuellt besöka en verkstad och byta ut däcket, vilket kostar mer än att montera eller reparera ett vanligt däck.
Det finns även rapporter som säger att körning med punkteringsfria däck är obekvämare än vanliga däck, men skillnaden är marginell.
Så ifall du inte vill påverkas av punktering, är punkteringsfria däck något för dig.
De kommer att ge dig sinnesfrid vid punktering och lyxen att inte behöva vänta på vägservice, möjligen i kyla eller mörker.
Punkteringsfria däck är ett personligt beslut, och om du känner dig självsäker med att byta hjul så är det nog inte värt den extra kostnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar