torsdag 6 april 2017

Kadett mek

Innan ni märker ord,så nej,Oliver (kadetten) är inget projekt )
Men iaf,här är lite som jag har grejat med han nyligen )

Första turen efter vintern blev till jobbet,han gick bra som han skulle,men märkte att det lät lite mycket avgasläck,så det fick kollas upp.
 Ljuddämparen var rätt rutten,lite lätta slag med hammaren & den vek ihop sig som origami.
Även bakre röret var lite dåligt,dock helt,men men,kan juh alltid göra en kopia på det )
 Här är 4 bitar utlagda från en fotölj,lite mindre dimension än originalröret,men vad gör det )
 Eftersom jag bara har 5st original ljuddämpare till kadetten,så varför ta en av dom )
Istället tog jag en liten ljuddämparen av märket Walker,tror den var till nån Volvo igentligen.
Men fick göra såklart nya anslutningar som passade mina små rör )
 Här hade jag kapat av anslutningen,gjort snittar & bonkat ihop det till ett krystat rövhål :P
 Andra sidan kapade jag också av anslutningen,snittat ihop det & tog den överblivna rörstumpen som jag förminskade & svetsade ihop igen.
 Kolla vad likt )
Samma mått & vinkel på änden )
 Bägge ljuddämparna & rören )
 En skvätt färg.
 Mera skvättar färg )
 Fastsatt under bilen,med nygjorde fästen )
 Litet sugrör nästan )

Medan jag höll på ljuddämparen så kollades även bromsarna.
Ena hjulen skrapade lite oroväckande.
Var visst ett bromsband som var nerslitet,men inte på anda sidan,verkar som den bromscylinderna var kass,så den rörde sig bara på ena sidan..därför en sida var nerslitet.
Så nya bromsband,bromscylindrar(dyra!) beställdes & bromsrör byttes också ) )
 Gammalt sletet (iaf bandet till höger)
Nytt & rent )
Nu bromsar bilen på en ett-öring ;)

Kollade även över dörrlister,pga av att det viner lite när man kör & att passargerardörren har skramlat & varit så lätt att stänga att det har smällt i bilen.
 Den gamla fönsterlisten..fattas lite bitar på den..
 Så platt ser den ut..den ska inte vara så platt då den ska vara lutande från dörren mot sidorutan.
 Titta,en nya list )
 Se sån vinkel den har )
 Köpte även ny list runt dörren.
 Som en pil )
 Den gamla var också lite trasig,& tätade dåligt.
Ny list ditlimmad :)
Hoppas det blev bättre nu )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar