söndag 26 februari 2017

Projekt Yamaha DT50MX del 2

Ja,vad har hänt sen sist då?
 Här är lite saker som jag fick med mopeden )
 Bensintankar,sadel,lampkåpor med mera..
 Cylinder & topplock & fjädring bak..
 Fick köpt mig en motor på Tradera,där växlarna inte funkade..
Här ser ni växlingsmekanismen,fattas en stödpinne längst ner där.
 Fick svetsat dit en pinne )
 Men växlarna satt fast ändå,så jag skruvade loss en bult ovanpå motorn,där ska sitta en fjäder & en hylsa,för att "putta" rätt växlarna så dom hamnar i rätt läge.
Den hylsan var i tre delar,där fjädern hade kilat fast sig i växlingsdreven (
 Fick tillverkat en ny hylsa som passar perfekt )
 Så här ser den ut nu )
 Ner i det hålet där ska den sitta.
 Märkte att kopplingskorgen glappade på axeln.
Det ska sitta en bronsbussning där,som jag inte kunde hitta i nån butik..så vad göra då?
 Jo,man hittar två rör,som passar ovanpå varandra,& blir rätt tjocklek då )
 Där sitter dom på axeln )
Och kopplingskorgen passade utan glapp nu )
Det var några delar som fattades på motorn,som kickaxel,rätt tändplatta (tror den andra är från en FS1,med brytarspetar)osv..så jag fick köpt mig en motor till )
Som känns bättre i växlingarna & så,nackdelen är för stora hål till pinnbultarna,så om inte dom specialbultarna jag har köpt,som är M8 i ena änden & M6 i resten,passar så får jag kladda dit lite kemisk metall )
Men blir nog den "nya" motorn som jag ska ha till DT ramen jag fick på köpet )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar