Ja,hur går det med detta projektet undrar ni?
Jodå,efter att haft problem att få start på den,så tog jag loss förgasaren (12mm original förgasare) & såg att luftskruven var inskruvad för mycket,& tomgångsskruven var inskruvad också,så inte lätt för motorn att starta om den måste starta på halvgas & med fel luftblandning )
Så nu startar den på första kicken utan problem )
Men..när jag körde med den så var den så svag på låga varv,& toppade bara 30km/h på fyrans växel..helt original trodde jag då..
Men när jag riktigt varvade ut den på tvåan,gjorde den 35km/h !
Sen var den drevad en kugg fram & 6 kuggar bak,vilket blir en ratio på 4,medan original drevning (10 kugg fram & 50 kugg bak) ger en ratio på 5.
Tog loss cylindern & kollade.
En helt orörd originalcylinder till vänster,& den cylindern som satt på motorn till höger.
Hmm,stora kanaler.
Vanliga kanaler med en vägg i sig.
Stooort utblås
Orörd utblås.
Alltså satt det en 5½ cylinder på motorn.
Det är alltså en 5½ hästar trimcylinder,samma storlek som original (40mm) men med störra kanaler & utblås,som gör att den ger bra styrka på väldigt höga varv.
En ny cylinderfotspackning hade jag inte,så fick malla fram en själv med packningsmatrial )
Så nu har jag en färdig mall att göra fler packningar av :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar