lördag 6 oktober 2012

Veckans retro


Volvo 940 är svensk personbil som presenterades 1991 och var i produktion fram tills 1998.
Volvo 940 var en vidareutveckling av 740-serien och bär tydliga drag in- och utvändigt från sin föregångare.
940:s front hämtades från den ansiktslyftning man gjorde på 760-serien inför årsmodell 1988.
900-serien (940/960/S90/V90) slutade tillverkas den 5 februari 1998.
Den fick redan tidigt under sin levnad konkurrens från Volvo 850, som var en modernare konstruktion med framhjulsdrift, tvärställd motor och bättre bränsleekonomi.
Modellerna såldes parallellt under flera år, och 940 fick vissa framgångar som taxi och polisbil.
En del trogna Volvo-kunder var också skeptiska till den nya framhjulsdrivna modellen och valde 940.
Bilen blev känd för att vara problemfri och pålitlig.
Eftersom den till stora delar var en vidareutveckling av tidigare modeller så var det beprövad teknik som användes, vilket sällan ställde till problem.
Bilens nackdelar är den höga bränsleförbrukningen och sladdbenägenheten vid halka.
Med lättrycksturbo (betecknad som LTT) har man tillgång till gott om vridmoment redan vid låga varvtal, vilket är en bra egenskap för långfärder eller när man drar släpvagn, men kan vara farligt vid vinterväglag och mycket gaspådrag.
940 fanns även under modellåret -91 med en 16-ventilsmotor vilken då gick under beteckningen GLT.
16-ventilsmotorn gick även i vissa länder också under GLE modellerna.
Då som GLE 16v i till exempel Nederländerna.
Beteckningarna GLE och Polar fanns endast som exportmodeller till bland annat Nederländerna och Italien.
De 940 modeller som var utrustade med en turbo, både lättrycks och fulltrycks, kunde uppgraderas med ett paket som kallas Turbo+.
Denna uppgradering gav 190hk på fulltrycks turbo bilar och 171 hk på LTT bilar.
Turbo+ paket har en justerbar wastegate som vid höga varvtal höjer laddtrycket i turbon.
Kombimodellen (945) var identisk med föregångaren Volvo 745/765, men med lite rundare bakparti och den nyare 760-fronten.
Sedanmodellen hade ett högre rundare bakparti än föregångaren, med större bagageutrymme och bättre aerodynamik.
Som alternativ till 940 modellen finns den mer exklusiva Volvo 960-serien som har en 6-cylindrig motor och multi-link bakaxel.
Fanns med SE utrustningspaket vilket innebar Slungdiffrential, el hissar samt el speglar.
Sport paket fanns 1997 till LTT modellen vilket innebar Läderratt samt sänkt chassi med nivåreglering.


Classic

I slutet av modellens tillverkningstid byttes beteckningen SE ut mot Classic.
Classicmodellerna utrustades som standard med det som annars var tillval, till exempel elhissar och elbackspeglar. 1998 var sista modellen av 940 och därav beteckningen Classic.
Classicmodellen kan kännas igen på att de har vita blinkers istället för orange som tidigare årsmodeller.
Classic har även en lite annorlunda kofångare både fram och bak, där den övre läppen är lackad i bilens färg. Kombimodellen fick även en liten extra list på bakpartiet mellan bakre hjulhuset och bakljusen.
Denna list gör så att kombibakljusen på classic ser lite annorlunda ut än de vanliga bakljusen i formen. Classicmodellen hade i standardutförande en kromad ribbgrill men en rutgrill med kromkant fanns som tillval och var väldigt populär och därför har många Classic inte kromad ribbgrill idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar