Penn & Teller Fooled Us,Paul Gertner
lördag 24 augusti 2019
Veckans retro
En häftklammer är en liten u-formad tråd av stål, koppar, aluminium eller rostfritt stål som används i en häftapparat för att fästa ihop olika material.
Häftklammerns ändar trycks genom de materialskikt som skall häftas och sedan böjs ändarna mot eller från varandra för att låsa fast häftklammern.
Vid tillverkningen kommer varje tråd från trådspolar, bobiner eller knektar.
Alla dessa trådar, till exempel 50 stycken, valsas sedan samtidigt till önskad bredd och tjocklek.
Därefter hettas den valsade tråden upp till en arbetstemperatur så att alla trådar sedan skall kunna limmas ihop till ett så kallat band.
Bandet går sedan in i en värmetork för att få limmet att stelna.
När bandet har stelnat är det dags för bandet att spetsas, klippas och bockas i en press, till den önskade häftklammertypen eller -sorten.
Häftklamrar stoppas in i en häftapparat eller häftpistol, som frigör dem, en efter en, med en drivare, som "slår" av varje tråd.
Häftklamrar tillverkas i många olika storlekar och för många olika ändamål.
Material som kan häftas är till exempel: papper, papp, kartong, trä, läder och gummi.
Häftklamrar kan tas ut igen med en klammerurtagare.
Häftklamrar betecknas enligt åtminstone två olika system.
Ett amerikanskt (se "staple (fastener)" i engelska Wikipedia) och ett tyskt (se Heftklammer i tyska Wikipedia).
I det senare innebär t.ex. 26/6 att benen är 6 mm långa medan 26 är tråddimensionen enligt en tysk trådklinka ("gauge") för häftklammertråd.
Ju lägre detta första nummer är desto kraftigare är tråden.
En vanlig bredd på kontorshäftor är omkring 12 mm (eller 1/2").
Häftklammerns ändar trycks genom de materialskikt som skall häftas och sedan böjs ändarna mot eller från varandra för att låsa fast häftklammern.
Vid tillverkningen kommer varje tråd från trådspolar, bobiner eller knektar.
Alla dessa trådar, till exempel 50 stycken, valsas sedan samtidigt till önskad bredd och tjocklek.
Därefter hettas den valsade tråden upp till en arbetstemperatur så att alla trådar sedan skall kunna limmas ihop till ett så kallat band.
Bandet går sedan in i en värmetork för att få limmet att stelna.
När bandet har stelnat är det dags för bandet att spetsas, klippas och bockas i en press, till den önskade häftklammertypen eller -sorten.
Häftklamrar stoppas in i en häftapparat eller häftpistol, som frigör dem, en efter en, med en drivare, som "slår" av varje tråd.
Häftklamrar tillverkas i många olika storlekar och för många olika ändamål.
Material som kan häftas är till exempel: papper, papp, kartong, trä, läder och gummi.
Häftklamrar kan tas ut igen med en klammerurtagare.
Häftklamrar betecknas enligt åtminstone två olika system.
Ett amerikanskt (se "staple (fastener)" i engelska Wikipedia) och ett tyskt (se Heftklammer i tyska Wikipedia).
I det senare innebär t.ex. 26/6 att benen är 6 mm långa medan 26 är tråddimensionen enligt en tysk trådklinka ("gauge") för häftklammertråd.
Ju lägre detta första nummer är desto kraftigare är tråden.
En vanlig bredd på kontorshäftor är omkring 12 mm (eller 1/2").
fredag 23 augusti 2019
torsdag 22 augusti 2019
onsdag 21 augusti 2019
Oljetrycksproblem
På min Audi 100 -86 med 1.8liters 4 cyl motor så har oljelampan lyst & en summer låtit så fort man var över ca: 2000 varv,lite smått irriterande.
Kom fram till att sent 1986 så satte Audi dit 2 olika givare för oljetrycket,en på baksidan motorn vid ventilkåpan,& en nere vid oljefiltret.
Jag hade testat dra ur bägge utan skillnad.
Köpte dyr mätare för att kolla oljetrycket,& det var väldigt bra,3 bar på tomgång & upptill 6-7 bar när man gasade )
Men ändå lös lampan & tjöt.
Läste på att givaren upptill motorn har hand om lågt tryck,0-2 bar medan givaren på oljefiltret ger signal om högre tryck,förmodligen den som bråkar,men för att komma förbi det problemet (bara om man vet att man har bra oljetryck!!) är att ta den kabel till oljefiltret & jorda den,så lyser/tjuter inte lampan )
Kom fram till att sent 1986 så satte Audi dit 2 olika givare för oljetrycket,en på baksidan motorn vid ventilkåpan,& en nere vid oljefiltret.
Jag hade testat dra ur bägge utan skillnad.
Köpte dyr mätare för att kolla oljetrycket,& det var väldigt bra,3 bar på tomgång & upptill 6-7 bar när man gasade )
Men ändå lös lampan & tjöt.
Läste på att givaren upptill motorn har hand om lågt tryck,0-2 bar medan givaren på oljefiltret ger signal om högre tryck,förmodligen den som bråkar,men för att komma förbi det problemet (bara om man vet att man har bra oljetryck!!) är att ta den kabel till oljefiltret & jorda den,så lyser/tjuter inte lampan )
tisdag 20 augusti 2019
Projekt hemmabiobas kista igen igen igen
Ni kommer väl ihåg dessa?
och
och
Här tog jag loss adapterringen från kistan.
Kapade av den på mitten & sågade ner den på ovan & undersisdan
Så den fick plats på insidan )
Målade hela kistan 3 gånger.
Målade gallret vitt & gjorde nya fästen som blev målade också )
Nu smälter den in bättre mot väggen också
måndag 19 augusti 2019
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)