söndag 11 augusti 2019

Youtube

10 Things You May Not Know About Christine,Minty Comedic Acts

Slussträffen Trollhättan

För ett tag sen var vi till Trollhättan & hamnade på slussträffen,var väl 2 år sen jag var där sist.
 Saab 95 GL -78
 Oliver! )
 Messer 27 -07
 Volkswagen Pickup -78
 Klocktorn
 Ford Mustang -68
 Porsche 944 -84
 Pontiac Catalina HGV -60
 Lincoln Continental -62 
 Opel Kadett A -63
(Direkt när vi kom in på träffen så kom ägaren fram & pratade med oss,att han hade denna bilen,o trodde han var ensam häromkring med en sån bil) 
 Chevrolet Scottdale -78
 Rolls Royce -70
 MGA 1600 Tourer -61
Cealmseven -09 
 Porche 944 C -86


 Ford A Special -30
 Ford A Cupé -29
 Jaguar Mark 2 3.4 liter -64
 Jaguar 38S -66

 Träd
 Fågel
 Båt
 Hus
 Läckage....
 Volvo PV 444 ES -53
Lutade lite på kullen )

lördag 10 augusti 2019

Test

 Falcon Pilgrim ofiltrerad ekologisk lager 4.5%

Snygg burk,smakade bra,som vanligt typ?

Veckans retro

Bilfälgar
Bilfälgar är vanligtvis pressade av stålplåt eller gjutna i aluminium.
Fälgar till tävlingsbilar kan även vara tillverkade av magnesiumlegeringar.
Ekerhjul var vanliga förr men förekommer numera endast av utseendemässiga skäl.
Dimensionen hos en bilfälg bestäms av diametern, bredden, antalet fästpunkter, bultcirkeln samt inpressningsdjupet.
Det stora antalet kombinationer av dessa mått gör att fälgar sällan är utbytbara mellan olika bilmodeller.

Montering på bilar
Bilfälgar monteras antingen med skruvar i skruvhål i navet, eller med muttrar på pinnskruvar som är monterade på navet.
Den senare varianten kompletteras med dekorativa navkapslar eller hjulsidor för att skydda gängorna.
Alternativt kan kupolmuttrar användas för detta ändamål.
Antalet bultar eller muttrar är tre till fem på personbilar, på tyngre fordon används ett större antal.
Inom vissa grenar av bilsport, till exempel Formel 1 används endast en hjulmutter.

Hålbilden
Hålbilden är diametern av den tänkta cirkel runt vilken skruvarna eller muttrarna är placerade.
Hålbildens diameter brukar anges i millimeter ihop med antalet hål, till exempel 4/108.
Vid ett jämnt antal hål uppmätes detta genom att mäta från ett valfritt bulthåls inre kant, till den yttre kanten på det hål som är längst ifrån. Vid ett ojämnt antal hål (ex.5/120), där det inte finns något hål tvärs över, är det praktiskt att med skjutmått mäta diametern på ett hål, lägga till diametern på centrumhålet och slutligen lägga till det dubblerade måttet mellan dessa två hål.

Fälgens inpressningdjup
Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset.
ET-måttet anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen.
På aluminiumfälgar är stämpeln normalt stansad eller gjuten på fälgens insida, på stålfälgar oftast stansad på utsidan.

Vid ett inpressningsdjup på det nominella värdet 0, är däckets axiella mittpunkt monterad i linje med hjulnavets monteringsyta.
Är ET-värdet exempelvis 45, sitter däckets axiella centrum 45 mm innanför hjulnavets yta.
Det finns även negativa inpressningvärden, vilket anger hur mycket däckets axiella centrum ligger utanför hjulnavets monteringsyta.
Detta förekommer mest typiskt vid förhållandevis breda fälgar, med en så kallad bred kant.
Finns det ett motstående hjul i hjulaxelns andra ände (som normalt på en bil med jämnt antal bärande hjul), ökar alltså spårvidden ju lägre ET-värdet är.

fredag 9 augusti 2019

Youtube

Man Spend 17 Years Building A Lamborghini In Basement,Wonder World

torsdag 8 augusti 2019

onsdag 7 augusti 2019

Test

 Loch Lomond 40%
 Från skottland
Mjuk i smaken,rätt så len i styrkan.