fredag 14 augusti 2015

Projekt Fowsia del 2

Så,vad har hänt med bilen då?
Först lokaliserade jag felet med bakrutevärmaren som inte funkade.
Och med en kass bakrutetorkare så är det bra på vintern att ha värme i bakrutan,annars ser man inget )
 Felet var kabelbrott vid luckan..så en skarvning där så funkade det.
 Fick ta loss en del plastpaneler för att följa kablarna.
 När bilen köptes som ni minns så stod den på ett vinterdäck.
Den fälgen med sommardäcket var kasst,stora rosthål i fälgen!
Efter lite letande fick jag tag på en extra fälg,som min lokala däcksnubbe krängde på däcket )
 Gjorde en vindruteboard
 Här tätas avgassystemet från läckage.
Har även tillverkat en ny släpvagnskontakthållare,& en extra batterihylla till ett batteri i motorrummet,bytt till öppet sportluftfilter.
Bytt ut högtalarna i dörrarna,från original 5.25" till Phoenix Gold Ryval 6.5" kitt,plus dämpmatta i dörrarna.
 Fick tag på en grym bas,en Kicker L3 15"

 Jag offrade min gamla hemmabiolåda.
Som hade en 10" hål & 2st portar.
Den nya basen var större så den täckte över allt :)
 "Plunk".
 Lådan målades vit.
På plats i bilen.
Framhögtalarna drivs av ett Gas Silver C4,& basen drivs nu av ett Ground Zero GZUA 2225SQ så basen får 2x375wrms :P

Igår var det en lång dag.
Tänkte besikta bilen,så man slapp ha det i tankarna.
Sagt & gjort,en tid bokades & jag åkte dit.
Allt såg bra ut förutom bromsrören längst bak,så det blev återbesök.
Åkte till min lokala mekaniker & snackade.
Han hade bromsrör liggandes hemma,så jag åkte till min lokala däcksnubbe för att låna koningsvertyg till rören,& släppte av 2 däck som skulle bytas.
Sen höll vi på & bytte detta,& var färdiga typ 14:45..dropin tiden stängde 15:30..
Så jag körde till besiktningen igen,& kom in & fick allt godkänt :)
Så jag tog en tur till Torp för att köpa lite bra att ha saker på Biltema.
Fick tag på en begagnad svetsslang/handtag gratis :D
Sen till Mekonomen i Herrestad för att skaffa en ny generatorrem..det hade dom ingen kvar,men fanns inne på söder i stan..så jag fick åka dit.
Sen körde jag till lokala mekanikern för att lämna av lite saker..sen till min lokala däcksnubbe för att lämna av koningsvertyget & hämta däcken,som inte ens var mina :)

torsdag 13 augusti 2015

Melleruds bilträff

I tisdags på hemvägen tog jag & farsan en tur till Mellerud,då han aldrig varit där på träffen innan.
Vi kom dit ungefär 2½ timme innan träffen,så det blev lång solning med en cola i handen :)
 Pontiac Parsienne Safari -85 
 Chevrolet Belair -55
 Jaguar XJ Executive -01

 Volkswagon Golf GLS Cabriolet -80
 Mercury -49
 Snygg motivlackering
 4st Puchar.
(Dakota,Florida,Alabama,Dakota)
 Cadillac Fleetwood -46
 Pontiac Catalina -75
 BMW Z3 -97
 Alfa Romeo GTV 6 -83
 Plymouth 4 D Sedan -33

 Opel Kadett -79
Nån som slappar i värmen..eller kanske matkoma :)

tisdag 11 augusti 2015

Musikvideo

De Vet Du - Klä Av Dig Naken

måndag 10 augusti 2015

Resan del 2

 Ett spöklikt träd..huuu...
 Gosen vilar sig tidigt på onsdag morgon vid parkeringen till Borgholm Slott
 Överallt på området gick kossorna löst omkring..lite skrämmande )
 Borgholm Slott 
 Borgen byggdes under sista delen av 1200-talet
 Fyren Långe Erik
Med åskmoln ovanför.
 Rebelliskt...


 En väderkvarn vid ett tankstopp
 Omkörning..& en kyrka
 Ölandsbron tillbaka till Kalmar
 En kyrka

Sen var vi framme vid Jönköpings Folkets Park,där dom hade bilträff med tema Hotrods
 Ford Edsel Corsair -59
Renault 4 Skåpvagn -80

Fortsättning följer..

lördag 8 augusti 2015

Veckans retro

Fyren Långe Erik, officiellt namn Ölands norra udde,belägen på Ölands norra udde, i Böda socken vid Grankullaviken, norr om samhällena Byxelkrok och Nabbelund, är en 32 meter hög fyr byggd av kalksten.
Det är 138 trappsteg upp till balkongen som är belägen på ca 28 meters höjd.
Härledningen till namnet "Långe Erik" är okänd; det antas ha bildats i analogi med "Långe Jan", fyren på Ölands södra udde.

Långe Erik stod färdig 1845.
När fyren först tändes var den utrustad med spegellinser och en rovoljelykta.
På 1880-talet installerades en fotogenlampa, och 1906 installerades luxlampa.
Samma år byggdes lanterninen om och en urverksdriven roterande lins av fabrikatet Barbier Bernard ersatte den tidigare utrustningen.
På 1940-talet blev fyrplatsen elektrifierad, och 1976 blev fyren helt automatiserad.
Fyrens stora lins är tagen ur drift sedan 1990-talet och övertäckt med ett skydd.
Den är ersatt av en mycket liten fyrlykta på fyrbalkongens räcke.
Fyrlyktan uppdaterades 2010.
Det gamla urverket med lod som förr drev linsapparaten finns fortfarande kvar i tornet.

Fyrtornet är öppet för besökande under sommartid mot inträdesavgift.