söndag 4 maj 2014

My baby is back in town

Japp.Åkte ut till föräldrarna igår & lämnade Buggyn där temporärt,& startade upp Mantan,utan problem så klart :)
Körde hem den i solen,go känsla )
 Selfie :D
Oplarna i bild :)

Var fortfarande mycket obalans i däcken,eftersom den har stått still på dom i länge..så slog en signal till en jobbarkompis..han hade varit ute på en 10 mils mopedrally,men han hade tid att balansera däcken,så jag åkte dit på eftermiddan.
Var lite olustigt att stå på vägen & ta loss däcken,men men,finns det inte bättre plats så.
När jag skulle ha loss sista däcket,så åkte domkraften upp i golvet i bilen..mindre bra..så det får fixas snart nu..men nu är det iaf ingen obalans i däcken :)

lördag 3 maj 2014

Veckans retro

Vectrex är en 8-bitars spelkonsol utvecklad av företaget General Consumer Electric (GCE) och senare uppköpt av Milton Bradley Company.

Bakgrund
Vectrex utvecklades av företaget General Consumer Electric (GCE).
Den köptes senare upp av Milton Bradley Company, som är mer känt för sina brädspel.
Konsolen var baserad på mikroprocessorn 6809 från Motorola.
Den släpptes 1982 men tillverkningen upphörde redan 1984.

Vectrex var udda som spelkonsol eftersom den hade en inbyggd monitor med vektorgrafik.
Den lanserades som en spelkonsol med färger, trots att den bara ritade upp vita linjer på svart bakgrund.
Till varje spel medföljde transparenta plastskivor med olika färgade områden som fästes framför den monokroma monitorn.

Tekniska specifikationer

Kretskort
CPU: Motorola 68A09 @ 1.5 MHz
RAM: 1 KB (två 4-bitars 2114 chip)
ROM: 8 KB (ett 8-bitars 2363 chip)

Ljud
Ljudchip: General Instruments AY-3-8912
3" elektrodynamisk högtalare

Bildskärm
CRT-skärmen var en monokrom Samsung 240RB40, med måtten 9 x 11 tum (diagonalt 240 mm).
En vektorskärm, som den i Vectrex, skiljer sig från traditionella pixelbaserade skärmar.
Bildrören är snarlika och skillnaden avgörs i huvudsak av styrelektroniken.
I stället för att använda en sågtandssignal för att styra elektronstrålen i ett rastermönster så användes D/A-omvandlare för att styra strålen fritt i horisontell och vertikal led.
Bildrör för vektorskärmar har ofta ett fosforskikt med längre efterlysningstid jämfört med vanliga bildskärmar.
Denna teknik användes redan i flera arkadspel, exempelvis Asteroids.

3D-glasögon
Som tillbehör till Vectrex fanns 3D-glasögon som anslöts till en av maskinens kontrollerportar.
Glasögonen innehåller en roterande genomskinlig plastskiva, vilken var unik för varje spel, precis som plastskivorna till vanliga spel.
Skivans rotation synkroniserades med spelets linjeuppritning och genom att ha olika färger på skivan för olika linjer kunde en mer avancerad färgupplevelse ges än för de vanliga 2D-spelen.
Genom att skivan växelvis täckte för ett av ögonen i samband med linjeritning så kunde 3D-effekt uppnås.
Detta 3D-system är i samlarkretsar så eftertraktat att det ofta betingar ett större värde än Vectrex-konsolen i sig.

Ljuspenna
Till Vectrex släpptes också en ljuspenna.
Denna gjorde det möjligt att interagera med konsolen genom att peka direkt på skärmen.
Programmet Art Master, ett ritprogram, följde med.
Endast två ytterligare program släpptes med stöd för ljuspenna: Melody Master, ett musikprogram, och Animaction, ett animationsprogram.
Ytterligare tre titlar, Engine Analyzer, Melody Master II och MailPlane var under utveckling, men släpptes aldrig.

Vaporware
Flera tillbehör till Vectrex var planerade men nådde aldrig marknaden.
Inom samlarkretsar diskuteras det fortfarande om huruvida dessa tillbehör existerat i verkligheten.
I tidningar talades det mycket om en datortillsats som skulle utöka Vectrex till att bli en komplett dator, med tangentbord och möjligheter att programmera i BASIC.

fredag 2 maj 2014

1sta Maj

Jag var på min semesterort vid Vänern hos C & hälsade på :)
 Mmm,chokladtomtar..ne,vänta nu,vad är det för datum nu igen??
 Riktigt goda flingor,blev en seeeeen frukost ;)
 Utsikt över Vänern,efter lite njutning av en glass i solen :)
 En liten(?) pippifågel var väldigt intresserad & gick väldigt nära )
Jag fick en liten present :D  <3

onsdag 30 april 2014

Dagbok

2009 10 Februari [23:38]

I fredags körde jag ner Henke så han kunde hämta in bil då den var färdig,sen hämtade jag en pizza på vägen.

Mötet med Anneli på AMS hände inte så mycket med,redan fått en ny tid nästa tisdag då vi ska träffa nån Silvia som kanske vet nån praktik eller nåt.

Var hos tandläkaren idag,tog massa röntgenbilder & även avtryck,dom hittade såklart mera att göra,kommer kosta så mycket.

Idag låg jag bakom en blå Puch Dakota,så ballt att se en sån nu,& i snöoväder också.

Var till AMS & fick min lönelapp påskriven,av Håkan Lind faktiskt,kul & snacka med han.

Har köpt en hel årgång av Bilsport 76 som jag väntar på,även köpt ett Opel bälte till,lite billigare än mitt gamla.


Annars har inte mycket hänt här,väldigt segt.

lördag 26 april 2014

Veckans retro

Koppartrans var ett svenskt bensinbolag som grundades i Göteborg 1947.
Namnet Koppartrans kommer av Stora Kopparberg (nuvarande Stora Enso) och rederiet Transatlantic, vilka tillsammans bildade bolaget. Koppartrans var ett av Sveriges vanligaste bensinstationsmärken under 1950- och 1960-talen men försvann under 1970-talet efter att Shell köpt företaget 1963.
En Koppartransmack finns bevarad i värmländska Hämnäs.

Symbolen, det eldssprutande heraldiska djuret Koptra, ska ha skapats av den österrikiske formgivaren Fritz Rückert som var ateljéchef vid Ervaco i Stockholm.
Han ska ha fått inspiration från det gamla Mobil-märket.
Den syftar på raffinaderiets eviga låga som utgjordes av överskottsråolja.
Andra källor menar att det var Sten Kindgren, mannen bakom högertrafikmärket, men detta stämmer inte.

Koppartrans satsade hårt på genomtänkt design och mycket reklam.
Förutom broschyrer och reklamblad, gjordes mängder av nyckelringar, kartor och andra reklamprodukter.
Bensinmackarna var också ofta arkitektoniska och futuristiska skapelser.

Ursprung
Efter andra världskriget var det ekonomiskt att lägga raffinaderier nära konsumtionsområdena i stället för som tidigare nära oljekällorna.
Detta framför allt på grund av den ökade förbrukningen och de allt större tankfartygen.

Hamndirektören i Göteborg, Gunnar Osvald, var intresserad av olja och träffade på 1940-talet grosshandlaren och snustillverkaren Robert Ljunglöf, som bland annat var styrelseordförande i Stora Kopparbergs Bergslags AB, Rederi AB Transatlantic och Stockholms Enskilda Bank.
Vid dessa möten kom det fram att det fanns ett raffinaderi till salu i Mira Lima, en delvis utrymd militär depå, sju mil söder om Los Angeles.
Raffinaderiet utgjordes av två enheter för destillation av råolja och två enheter för termisk reformering av bensin.
Det var tillverkat under andra världskriget och ursprungligen en gåva från USA till den kinesiska nationalistregeringen för dess lands försvarskrig mot Japan.
Innan anläggningen hann transporteras till Kina tog kriget slut.
Ett köpeavtal skrevs under den 7 december 1946 mellan National Resources Commission of the Chinese Goverment och Stora Kopparbergs Bergslag AB.
Köpesumman uppgick till 1 166 275 dollar.

Den 28 februari 1947 bildades Koppartrans Olje AB och den 16 juni samma år beviljade Kungliga Patent- och Registreringsverket registrering av företaget.
Storägarna i Koppartrans blev Stora Kopparberg och Transatlantic och Gunnar Osvald dess förste VD.

I april 1947 anländer S/S Alabaman till Göteborgs frihamn.
Fartyget var lastat med 4 851 kollin, vilka tillsammans utgjorde ett raffinaderi, komplett med – förutom raffinaderienheterna – även inventarier till ett kontrollaboratorium och pennor, skrivbläck, papper, hålslag, stenogramblock, hatthyllor med mera.

Så småningom enades man om ett etableringsområde, Skarvik på Hisingen i Göteborg.
80 villor i Skarvik och Smedjegården behövde flyttas.
Den 26 september 1949 var råoljedestillationsanläggningen klar för drift och var då det största raffinaderiet i Sverige. Anläggningen för bensinreformering togs därefter i drift 1953.

1958 sålde Transatlantic sitt aktieinnehav till Stora Kopparberg och 1963 tillkännagavs Svenska Shell som ensamägare av Koppartrans. Raffinaderiet kom nu under några år att ha beteckningen Shell-Koppartrans raffinaderi.
Koppartrans Olje AB blev formellt Shell Raffinaderi AB 1975.