En QR-kod (Quick Response) är en tvådimensionell streckkod som utvecklades av det japanska företaget Denso 1994.
Koden är en vidareutveckling av EAN-koden och är mycket vanlig i Japan.
QR-koder har på senare tid blivit allt vanligare i övriga delar av världen, bland annat för att olika former av streckkodsläsare finns tillgängliga eller färdigt installerade som applikationer till de flesta moderna mobiltelefoner, så kallade smartphones.
Statistik från Google Trender visar att sökning efter QR-koder ökade signifikant från slutet av 2009 till 2012.
Enligt en kanadensisk undersökning år 2010 växte användningen av QR-koder mycket snabbt i Nordamerika och förväntades öka även i andra delar av världen
Kapacitet
En QR-kod kan innehålla betydligt mer information än en endimensionell streckkod, såsom text och olika tecken.
Maxkapacitet
Enbart siffror
7 089 tecken
Bokstäver (versaler och gemena),siffror och andra tecken blandat
4 296 tecken
Binära ord à 8 bit
2 953 byte
När informationsmängden är större än vad som ryms inom en QR-symbol kan flera läggas tätt intill varandra.
Användning
De likadana fyrkanter som finns i tre av QR-kodens hörn är signaler till avläsningsprogrammet beträffande den riktning i vilken avkodningen skall ske.
En del transportföretag använder QR-koder som kan innehålla adresser både till mottagare och avsändare.
I och med att många modernare mobiltelefoner kan läsa och avkoda QR-koder har kodernas användningsområden ökat.
Koderna kan bland annat hittas på reklamskyltar och tidningsannonser, där läsaren kan scanna in en QR-kod med sin mobiltelefon som då öppnar en webbsida med erbjudanden eller mer information.
QR-koder kan även innehålla kontaktuppgifter, likt ett visitkort.
Koden kan då scannas in av en mobiltelefon som sedan automatiskt kan lägga till uppgifter såsom namn, telefonnummer och adresser i telefonens adressbok.
Bibliotek har börjat använda QR-koder på böckerna och i detaljposterna i bibliotekets katalog, där QR-koden är en webbadress till bokens detaljpostvisning i mobilwebbkatalogen.