måndag 27 augusti 2012

söndag 26 augusti 2012

Lördag.

Jag får väl skriva nått kul emellanåt här med,även om det inte händer allt för ofta.
Vi åkte till Ed igår,vi skulle gå i lite butiker,käka pizza & så.
På butiken Karlsson hittade jag lite småsaker som jag behövde,köpte bland annat 2st sticksågar,kostade bara 79:- styck )
Sen hade inte pizzerian öppnat,(klockan var strax innan 12)så den fick vi hoppa över,vi gick in på Willys & köpte tacos mat istället :)

Hittade varför(tja.delvis iaf) generatorremmen hade gått av på hondan..generator satt fast!,typ kärvat ihop..så efter lite tag fick jag faktiskt den att snurra igen,så sen är det bara att få dit remmen.

Monterade lite nytt ljud i Hondan också
Drog ny strömkabel(30mm2),en ny lågnivåkabel & 4 högtalare kablar fram!
Setupen blir så här:

Framhögtalare: Mds Dynamic DC5 (5.25" kit med lösa diskanter)
Slutsteg till framhögtalare: Mds M4 (4-kanals,kör diskanter med aktiv delning(högsta delningen på steget,1200hz) på halva & andra halvan 5.25" med passiva filter)
Basar: 2st Gas Gpp 1220 Pro 12" i sluten låda.
Slutsteg till basarna: SPL Ice1500

lördag 25 augusti 2012

Citroen säljes...


''Ja tjenare, har en gammal kamelbrun citroen från-72 till salu.
Bilen har rullat lite mer än vad jag kan räkna till men går utmärkt att köra med så länge man inte växlar.

Finns lite defekter då det är en gammal bil, men det är väl förståeligt.
Kan ju nämna några av grejerna som är på tok för svåra för att ens tänka på att fixa själv:

Smuts på vänstra backspegeln, tandkräm på rattmuffen, hundhår i fläkten, damm på solskydden, tomburkar i handskfacket,
krusbärs sylt på nackstödet, grus i baksätet, kattsand i spolarvätskan, Sen är det glapp i bandspelaren.
Säkert inga problem att fixa för den händige men för mig är det lögn i helvete att fixa.

Lite påkostad av förra ägaren är den. Sa han iallafall.

17 tums fälgar sitter på bilen med sprillans nya sommardäck, har inte hittat dom än men har inte letat så noga.
sportsäten och rallybur invändigt, enligt förra ägaren. inte sett något sånt än,men inte letat jättenoga heller.
ska vara runt 300 kusar sägs det, men känns inte så, säkert bara lite dåligt med luft i däcken.
sitter hemmagjort glasfiber kjolpaket runt om vet jag med all säkerhet. Fast inte sett till det nånstans än.

Sen har jag limmat fast bilbältena, polerat upp bromspedalen, hemmagjord rattmuff i sandpapper(följer med för en mindre peng)

Förutom alla små skönhetsfel som tidigare nämnts så går bilen bra, speciellt nu när jag tankade den.
Jag har fixat med bilen lite jag också som jag klarat av att göra helt själv:

*Polerat upp växelknoppen
*fyllt på spolarvätska

Ja det var väl allt tror jag. Hade tänkt mig runt 2 lappar för bilen men det går att diskutera.
En del byten kan vara intressanta också. En hög med ved, kakelugn, salladsbestick, duschdraperi i rågummi, Heltäckningsmatta från Sudan, wokpanna eller något annat roligt. Kom med förslag!

Ni kan nå mig på mailen för telefon är inget jag använder alls.

Tack på förband.''

Veckans retro


Volvo S40/V40, är en personbil tillverkad av Volvo Personvagnar i två generationer med början från modellåret 1995.
Volvo V40 är kombiversionen av Volvo S40.
V40 presenterades den 5 december 1995 på bilsalongen i Bologna som 1996 års modell.
Modellen ersattes 2003 av Volvo V50.
Volvo V40 har vunnit pris för årets snyggaste kombi 2000.
Den sista V40:n tillverkades i mitten av maj 2004

Första generationen (1995-2004)

Fas I
Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma.
Bilen ersatte Volvo 440/460-serien 7 September 1995 och tillverkades i Born i Nederländerna.
Kombimodellen tillverkades under namnet Volvo V40 (se nedan). Bilen skulle från början heta S4 men namnet fick ändras sedan Audi protesterat.

Fas II
Hösten 2000 kom en uppdaterad version av modellen, kallad Fas II.
Den var förbättrad på 1800 olika punkter.
Utseendemässiga yttre förändringar var nya längre framblinkers, längre sidoljus, ny front och bredare framskärmar. Invändigt gjordes reglage för ACC och radio om.
Funktionellt sett var förändringarna bl.a. högre krocksäkerhet, tystare kupé och förändrade motorer.
2,0T versionen gick att få med 5-stegs automatlåda.

Fas III
2003 kom ytterligare en uppdatering av modellen.
Skillnaden mot tidigare Fas II ses genom kromade lister och knapp på bakluckan.
Invändigt är instrumentpanelen bytt mot en variant likadan som de större modellerna.
Denna version hette i slutet av sin försäljningstid Classic.

fredag 24 augusti 2012

Mera bråk

Har plastat & spacklat & målat skärmen på Hondan nu.
Skulle flytta den,då började den också ryka från motorn.
Tydligen ville inte generatorremmen vara med längre!
Så nu får jag skaffa en ny sån,& jag tror jag måste ta loss en annan rem först för att få dit den nya..Trångt är det med.

Varför ska allt här i livet vara så jävla kasst hela tiden??

torsdag 23 augusti 2012