torsdag 19 januari 2023

Projekt Diesel Collie del 5

Fläkten i bilen har strulat lite,vilket är mindre kul på vintern,utan värme & att inte kunna få bort imma på rutorna.
Är tydligen vanligt fel då det kan komma ner saker & fukt ner i motorn så den kärvar ihop.
Gamla fläkten.
Nya fläkten,notera att det inte sitter en mojäng på den med kabelkontakter..
Där ser ni mojängen,som inte passar på den nya fläkten..
Så vad göra?
Jo,borra massa hål i plasten så mojängen kan få kylning av fläkten.
Så med lite längre skruvar så fick jag fast mojängen.
Där satt den på plats,bakom handsfacksluckan.
Fick även en motorlampa som lös efter att batteriet blev bytt,den varnade för att ett glödstift inte funkade.
Fick beställt 4st nya.
Kopplade in datorn för att läsa felkoder & fick fram att det var nr 4 som inte funkade.
Fick bytt den efter många svordomar & sönderrispande händer,turbon var lite i vägen..förstår dom som sa att turbon behövdes tas bort först..
Man kan Ohm mäta med multimeter för att se om dom funkar,fick kontakt samma som den nya till vänster på bild..
Skumt..men men..tänkte att jag kan juh försöka byta iaf ett glödstift till,då i andra änden av motorn..lika skitsvår den med..men efter en halvtimmes skruvandes så fick jag loss den också,& den var stendöd att mäta av.
Så tur jag bytte den iaf..så på bara på ren jäkelskap så bytte jag resterande 2st också..(kan säga att alla tog ca: 29 minuter att loss styck,& en minut att få dit dom nya)
Så nu försvann motorlampan & bilen är lättare att starta )
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar