tisdag 14 april 2015

Tema

I vårt avlånga land uppmärksammas Volvo dagligen (till vissa personers förtret). 
Men det finns faktiskt en dag då Volvo uppmärksammas lite extra. 
Den dagen är nämligen i dag, 14 april, och kallas för Volvons dag eller Volvobilens dag.

Volvo är en bit svensk historia som nästan saknar motstycke. 
Det var i december 1925 som två herrar, Assar Gabrielsson och Gustaf Larson, över en kräftmiddag på Sturehof i Stockholm bestämde sig för sätta igång biltillverkning i Sverige, eller som det formulerades på den tiden: ”igångsätta en tillverkning av automobiler i Sverige”.

1926 bildades biltillverkaren Volvo efter att ägaren SKF plockat fram namnet ”från sina lagerhyllor”. 
Volvo, som på latin betyder ”jag rullar”, hade alltså från början ingenting med själva bilarna att göra utan var ett varumärke som SKF hade tänkt använda sig av till sin kullagertillverkning och -försäljning.
Samma år, 1926, presenterade Gabrielsson och Larson Volvos första modell – ÖV4 som stod för Öppen Vagn 4 cylindrar”. Modellen, som även gick under smeknamnet Jakob, lanserades året därefter, närmare bestämt 14 april 1927 (exakt 87 år sedan i dag), och kunde då stoltsera med en fyrcylindrig sidventilsmotor på 28 hästkrafter och 100 newtonmeter. Toppfarten låg på 90 km/h men rekommenderad hastighet var 60 km/h. 
Ville man ha en mörkblå ÖV4 med svarta skärmar (enda färgsättningen som fanns) fick man hosta upp 4 800 kronor vilket i dag motsvarar 129 742 kronor.
Volvo ÖV4, tillsammans med mindre populära täckta versionen PV4 (Personvagn 4 cylindrar), tillverkades i 996 exemplar till och med våren 1929.

Nu gör vi ett stort hopp framåt i tiden. 
I dag står det 2014 i vår almanacka och Volvo är numera ett stort, globalt företag som sysselsätter drygt 23 000 personer och som tillverkar och säljer över 400 000 bilar årligen. 
Efter en era med Ford som ägare i drygt tio år är Volvo nu helägt av kinesiska Geely.
Volvos framtid ser spännande ut med många nya modeller där nya XC90 blir först ut kommande höst. 
Den och andra stundande bilar måste locka folk till Volvo-handlarna världen över för att den svenska biltillverkaren ska ha chans att nå sitt mål på 800 000 sålda bilar 2020, alltså om bara sex år. 
Tänk om Assar Gabrielsson och Gustaf Larson hade sett sitt företag i dag, hade de trott sina ögon?

Volvo må globalt sett sälja relativt få bilar, men i Sverige är Volvo en omåttligt populär bil som ständigt ligger etta på topplistan. 
Förra året sålde Volvo 53 939 bilar i Sverige vilket kan jämföras med tvåan Volkswagen som sålde 39 393 bilar. 
Under  årets tre första månader har Volvo sålt 12 805 bilar. 
Fortfarande etta med andra ord men Volkswagen har närmat sig under denna period – 10 141 sålda bilar.

Volvo är också populärast på den svenska begagnatmarknaden. 
Enligt Autouncle.se är drygt 18 procent av begagnatannonserna en Volvo och modellen som byter ägare i flest antal fall är föga förvånande Sveriges populäraste bil, nämligen Volvo V70. 
En bil bakom Volvo och V70 kommer, inte heller det förvånande, Volkswagen och ett par av deras modeller.

Även Sveriges största bilvärderingssajt KVD Bilpriser kan med sin statistik slå fast att det är Volvo och framför allt V70, i synnerhet V70 D3 från 2011, som dominerar på begagnatmarknaden. 
Under mars månad gjordes på bilpriser.se över 240 000 värderingar på Volvo-bilar vilket är 20 procent av den totala värderingsvolymen. 
V70 kommer alltså i topp där men andra populära Volvo-värderingar är XC60, V50, S80 och S60 – i nämnd ordning.

KVD Bilpriser har även tittat på vilka Volvo-bilar som just nu är snällast mot plånboken, alltså de begagnade Volvo-modeller som har lägst värdeminskning för stunden.
Där ser vi att V50 1,6D DRIVe från 2011 ligger i topp med en prislapp på 144 000 kronor. 
Den beräknas om ett år ha tappat 8,4 procent av sitt värde och således vara värderad till 131 900 kronor i april 2015.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar