lördag 11 mars 2017

Veckans retro

Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) är en backtävling för bilar och MC.
Den första tävlingen uppför berget Pikes Peak i Colorado, USA, avgjordes 1916.
Banan startar på 2862 meters höjd och har sin målgång på 4301 meters höjd.
Längden är cirka två mil.
Totalt finns det 156 kurvor, flertalet med ett stup rakt ner.
Banan är asfalterad, men har tidigare körts i blandad terräng, i både grus, sand och asfalt.
2011 var det sista året tävlingen kördes i blandad terräng.

Rekordet på sträckan har den franska rallyföraren Sébastien Loeb från 2013 på tiden 8.13,878 minuter.
Han hade då slagit det tidigare rekordet med en och en halv minut.
Detta gjorde han i en specialbyggd Peugeot 208.
History From 1987 As Ari Vatanen Tackles Pikes Peak In A Group B Peugeot 206 T16 Turbo
Sebastien Loebs Record.
 2016 Pikes Peak Documentary

fredag 10 mars 2017

Youtube

The Strangest Movie You Ever Watch (Japan World Cup -Part One) - Pewdiepie

torsdag 9 mars 2017

Besökare

Yes,över 75 000 visningar här på bloggen. )
Otroligt kul varje gång,& snabbt med,hänger knappt med i svängarna här )
Clone Troopers vs Droidekas lego Star Wars 75 000 Set
75000 - Siren

onsdag 8 mars 2017

Snö

Har ni också fått massa snö hos er?
Här kom det ordentligt i helgen.
Och tydligen var det ingen som plogade vägen här på måndagsnatten.
 Så bilen tvärstannade i snöhögarna som hade blåst till.
Där satt den bra fast.
Så inget jobb för mig då )
Bara vända & gå hem & krypa ner i sängen igen )
Bonden fick dra loss mig med traktorn sen när jag fick tag i han..även traktor hade lite besvär & spann innan jag kom loss.

söndag 5 mars 2017

Projekt Yamaha DT50MX del 3

Har köpt in hel del delar,till den som funkar & den tomma ramen som ska bli en moped också )
Fick tag på framgaffelhöjning,90mm.
Nu blir framänden inte 90mm högre,eftersom gaffeln lutar )
men 30-40mm högre blev det allt :)
 Börjar i bakänden & skruva lite )
 Baksvingen såg lite dålig ut.
Känns som jag har grejat med sånt förr?
 Lite dålig,sen satt såklart stötdämparen fast,så fick kapa sönder baksvingen för att få loss stötdämparen.
 Tog baksvingen från den tomma ramen )
 Betydligt bättre skick )
 Original stötdämparen till vänster,en ihopsvetsad förlängd stötdämparen i mitten (den satt på den tomma ramen) en lite längre & hårdare stötdämpare till höger..fick med den av brorsonen när jag köpte choppern,gissar att den är till Yamaha DT50 vätskekyld (såldes ej i sverige),den vägde ca 20kg tyngre än den vanliga mopeden.
Valde att ha den högra,den lite starkare & längre )
Så baken blev lite upplyft,& hårdare )
 En skvätt färg på baksvingen )
 Sen allt monterat )
 Bytte även bakdrev från 44 kugg till original 50 kugg..gissa om kedjan är sträckt nu )
 Nu blev juh stödet lite extra kort ) Mopeden står allt kvar,men i en osäker position )
Såhär låg var den i "före" bild )
Syns allt att den är lite högre fram & i baken,lite mer vuxenstorlek nu )