fredag 13 november 2015

Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor del 3

Avgassystem anses ofta bara vara rör som leder, äää....avgaser iväg från motorn och många är som har fallit för frestelsen att byta ut orginalskapelsen till något som blänker och/eller låter mer.
Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det.
Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .
För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.
Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem.
(jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...
Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor.
Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...
Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där!
Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).
Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.
Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide.
Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...).
Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...
jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)
Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...
Hmmm...var det rätt gjort??

Svar: nope...
Vad Patte har missat är att han har:
1. Sugmotor med liten volym.
2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.

Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.
3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.
Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)
Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören.
Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...
En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar.
Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor.
Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...
Beräkning av extraktorrör är lite av svart konst och jag har en känsla av att många har vagt koll på hur resultaten kommer att vara.

onsdag 11 november 2015

Projekt Suzi del 3

Har hållit på & grejat lite mer med fyrhjulingen )
 Svetsat på avgassystemet lite,då det var av & slutade där vid mitten av däcket typ.
 Plastat med glasfiber på några ställen
 Fått ihop stänkskärmen.
 Utsidan av stänkskärmen
 Jag vände på framdäcken,då dom var vända ut&in,för att bli bredare (Och då skvätte det från däcken då inte framskärmarna var breda nog)
Men..råkade slå av ventilen till däcket..Ridå!!
 Tog ett gammalt vinterdäck,& kapade lite..(rök & luktade en hel del....) för att få loss ventilen.
Så det funkade & sen tryckte jag dit ventilen på andra fälgen. Wiieee )
 Så här ser det nu ut )
 Den spruckna tunna aluminium biten med 4 switchar som inte gick till nånting,är nu utbytt till en plåtbit,med bara choke & switch till lyset :)
 "Hatthyllan" är svetsad & monterad :)
 Stänkskärmen.
Så här ser den ut nu )
Fungerar fint som den ska,(ryker & drar en del olja fortfarande)

tisdag 10 november 2015

Cd...

Fick köpt mig lite mer cd skivor,denna gången från Schweiz.)
 Happy Hardcore
 2 musik skivor & en dvd film )

 Projekt Hardcore NL.
 2 skivor

 Thunderdome Fight Night 
Special Compilation 2009

måndag 9 november 2015

Inlägg

Nej,inte sånna av silikon..snuskis!
Utan 1600 blogginlägg på den här sidan :)
Tänk att jag har haft så mycket att förmedla till er läsare )
Hoppas ni fortsätter läsa här )



söndag 8 november 2015

Bilder från förr

 The Blanc,White Tea
2007
 Klotter i Uddevalla
"Våga vara den du är. 
Det är för den du är vi älskar dig.
 /Din vän"
2007
Detaljstudie,gardinstång fäste.
2006

lördag 7 november 2015

Veckans retro

Kladdkakans dag firas på samma datum varje år, detta datum är den 7 november.
Kladdkakans dag är en av de högtider som är mindre känd men har senaste åren ökat oerhört mycket i popularitet.
Kladdkakan är en mjuk kaka med smak av choklad, denna mjuka kaka ska helst vara ljummen och förtärs oftast tillsammans med vispad grädde.
Även glass kan förekomma.
Till detta passar det bra med ett glas mjölk.

Det fin många olika recept på kladdkaka.
Om du önskar så kan du köpa färdig kladdkaka i butiken.
Detta är dock inte lika gott som hembakad kaka.