Efter Gränna åkte vi ner till Husqvarna igen,hälsade på K´s bror med familj,jag & hennes bror gick på Husqvarna museumet,sist gång jag var där var för 5 år sen,då jag & farsan åkte buss med kyrkan dit.
Denna symaskin har varit på Vätterns botten i 100 år.
M/S Per Brahe förliste 1918,fartyget bärgades 1922 men symaskinen togs upp 2018
Senare får du se en annan symaskin från samma fartyg som hittades tidigare.
År 1620 beslutade Gustaf II Adolf att ett gevärsfaktori skulle startas i Jönköping.
1689 kom verksamheten igång.
Husqvarna rakbanemaskin.
Högsta hastighet 159.6km/h,1931
Husqvarna 400 cross 1971
Sista modellen med äggmotor,aldrig varit i bruks,togs direkt från monteringen.
Fin bild :D
Husqvarna Racer 500cc 1935
Husqvarna Silverpil 1957
Tillverkades mellan 55-65,75kg,9hk,toppfart 100km/h
Husqvarna 250cc 1966-67.
Husqvarna Motocross 400cc 1964
Husqvarna Silverpil cross 200cc 1958
Muller cylinder
Husqvarna Silverpil 1962
Rullat 65 000 mil.
Husqvarna Drömbåge Militär 175cc 1953 prototyp
En av tio byggda för test
Husqvarna Silverpil Speedway 1957
Ombyggd av sater som såldes förr.
Symaskin bärgades 1976 från skeppet som nämdes förrut,denna går dock fint att sy på.
Frukost på Mcdonalds kl 07.
Vip i Mullsjö.
Blev dock inte mycket godis köpt där,men ungefär 20st dvd filmer för 2kr styck )
I Borås var den mesta intressant second hand butiken helt stängd,så vi åkte strax därifrån .
I en av Myrornas butiker fanns denna kaffemaskin )
Så efter Borås tog vi några små avstickare på vägen hemåt..2 nätter & 85 mil blev det..