tisdag 6 augusti 2019

Bynander motormuseum

På vägen hem från Ullared stannade vi till på ett bilmuseum som jag inte hade varit på.
Det var lite dyrt med 100kr i inträde,men men,det får la gå )


 Chevrolet Camaro -70
 Plymouth Roadrunner -68
 Ferrari 365 Gt 2+2 -68
(801 tillverkade)
 Ferrari Berlinetta Boxer -74
(387 tillverkade)
 Ford Modell A,Rumbleseat -29
 Ford Roaster Pickup -29
(Ombyggd i USA)

 Ford 82 C -38

 Ford Special -39
 Ford Customline Victoria -56
 Ford Fairlane Crown Victoria -55
 Ford Mustang GT Fastback 2+2 -66
 Ford Mustang GT Fastback -66
 Mercedes Benz 170S -51
 Mercedes Benz 220 -58
 Mercedes Benz 250 -67
 Studebaker Com V8 -52
 Plymouth Belvedere -59
 Willeys Knight Model 70A -28 
 Buick Series 80 -31
 Svenljunga 1928 modell
 Opel Olympia Cab Coach -36
 Buick Century Series 60 -37
 Lasalle 303 -27
 Chrevrolet Nova  Hatchback -76
Pontiac Star Chief -56 
Cadillac Limousine -30 
 Cadillac Deville Coupe -56
 Cadillac Fleetwood 60 Special -57
 Cadillac Series 62 -58
 Cadillac Eldorado -60


 Oldsmobile Super 88 -55
 Oldsmobile Tornado Fastback Coupe -67
 Chevrolet Fleetwood Station Wagon -48
 Chevrolet Bel Air -54
 Chevrolet Bel Air -55
 Chevrolet Camaro SS -68
 Volvo LV 78 -35
 Chevrolet Corvette -61
 Lincoln Convertible Mark V -60
 Harley Davidsson med sidovagn -76
 Honda GL 1200A Goldwing -86
(Har bara rullat 1.5 mil!)


 Excaliber SS Phaeton -69
(dom byggdes bara mellan 70 till 100 bilar per år)
Volkswagen 1300 Karmann Ghia -66 
 Excaliber SS -68
(Ägdes innan av Ingemar "Ingo" Johansson,världmästare i boxning 1959)
 Ford Taunus 15M -56

 Morris Oxford Serie V Salong De Luxe -60
 Mobiler
 Morris Minor 1000 -58
 Ford Popular -54
 Renault Dauphine -58
(originalbil,aldrig renoverad,1 ägare,7200 mil)
 Gammal butik?


 Saab 96 De Luxe -62
 Puch Nevada (?)
 Volvo PV -66
(Firmabil till kända Nimos Cafe i Ullared)


 Husqvarna 550cc -28
 Husqvarna Silverpil 
 Husqvarna Guldpil -57


 Honda MT5 
 Miltal,8 km

 Puch Dakota & Puch


måndag 5 augusti 2019

söndag 4 augusti 2019

Test

 Mythos 4.7%
 Ljus,lättdrucken men ville smkumma lätt.
Udda med kapsylöppning

Roadtrip

För ett tag sen tog vi en liten tur till Ullared.
 On the road.
 Framme,en halvtimme efter öppning,& det var nästan fullt på parkeringen.

 Min kundvagn,vilket är clearingsnumret till SEB banken.
 Lite fika försvann fort,notera pokemon spelandet på K´s mobil
 Framme vid kassorna.
 På en parkering såg jag en Agila..eller vänta nu..Det var juh tvillingbilen,Suzuki Wagon R
 Framme hos Mandys Diner

 Ny meny




Det blev en cadillac.

Och här tog mitt batteri på mobilen slut,efter att den slutat ta emot laddning...
Sen åkte vi till Borås.

Så vad blev inköpt då?
 Chili Lakrits Extra Hot

 God,lite starkare än vanlig lakrits drink )
 Flak med Global energidryck

 Litet förvaringslåda för smålådor

 Slipskivor & kapskivor.
 Gångjärn & vinkelfästenmojänger
Godis )

lördag 3 augusti 2019

Youtube

10 Products That Will Help You Break Out of Jail,Matthias

Veckans retro

Hot Rod är ursprungligen en benämning på en ombyggd amerikansk öppen bil, så kallade roadsters, tillverkade innan år 1949.
Begreppet används numera mer brett och innefattar då även täckta vagnar, bilar tillverkade så sent som 1969 eller rentav icke-amerikanska bilmärken.
En Hot Rod är dock alltid ombyggd.
Det var Hot Rod-trenden som inspirerade biltillverkarna i Detroit att börja utveckla och sälja muskelbilar.

Ursprung

1932 års Ford Roadster anses allmänt vara den ultimata utgångspunkten för en Hot Rod
Hot Rod-kulturen uppstod i USA åren efter andra världskrigets slut.
Amerikanska soldater hade sett små, lätta och snabba sportbilar från MG, Ferrari, och Morgan i Europa.
Dessa bilar erbjöd goda prestanda och mycket körglädje, och väl hemma i USA började hemvändande krigsveteraner att modifiera gamla bilar för att efterlikna dessa egenskaper.

Ursprungligen var det vanligaste utgångsobjektet gamla T-Fordar, som fanns i riklig mängd runt om i landet.
För att erhålla bättre prestanda genom reducerad vikt demonterades karossdelar som ansågs "onödiga", exempelvis skärmarna och motorhuven. Hjulupphängningen modifierades, modernare bromsar monterades och den fyrcylindriga originalmotorn trimmades, då V8:or ännu var för nya för att finnas tillgängliga för överkomliga pengar.
Förutom att köra på gatan i så kallade Street Races tävlade ägarna även med sina ombyggda bilar i så kallade Dirt Track Races - informella tävlingar på ovala jordbanor ute på landsbygden.

Efter T-fordarna kom A-Fordarna att hamna i rodbyggarnas fokus.
Dessa var tyngre, men betydligt mer robusta konstruktioner, egenskaper som kom väl till pass då V8:or började bli allt vanligare och påfrestningen på chassina därmed allt påtagligare.
Den första bilen som masstillverkades med V8 från fabrik var Ford av 1932 års modell.
Den var ett naturligt val för Hot Rod-folket, och många anser att 1932 års roadster från Ford är den ultimata utgångspunkten för ett Hot Rod-bygge.
Denna bil tillverkades i endast 8 033 exemplar, så den begränsade tillgången på bilar gjorde att man så småningom började använda täckta Fordar och bilar från andra tillverkare.

Under 1970-talet började replikakarosser tillverkade i glasfiber att dyka upp på marknaden.
En del bilar började nu även byggas så att de blev bekvämare, tidigare otänkbara tunga komponenter som luftkonditionering och elektriskt justerbara säten började monteras i bilarna.
För dessa bilar myntades begreppet Street Rod.

På senare år
Under 1990-talet dök en ny inriktning inom Hot rod upp.
Stilen kom att kallas för Hi-tech, då moderna komponenter som direktinsprutade motorer och ABS-bromsar monterades på dessa byggen.
Bilarna försågs med dyra specialtillverkade komponenter i aluminium och rostfritt stål.

Rat Rod.
Från att ha varit en billig hobby har Hot Rod blivit en mycket dyr sysselsättning.
Kostnaderna för ett fint bygge med de "rätta detaljerna", det vill säga med de detaljer bilar byggda på 1950-talet hade, är mycket höga.
Allt fler bilar byggs av proffsbyggare som exempelvis Boyd Coddington, vars dyraste byggena har kostat över en miljon dollar.

Som en motreaktion har bilar som inspirerats av den ursprungliga formen av Hot Rod på 1940-talet kommit att bli allt populärare.
Denna form av Hot Rod fokuserar inte på toppfinish utan är mer på att vara billiga att bygga, roliga att köra och benämns i allmänhet som rat rods.

En annan billighetsvariant är att utgå från en folkabubbla en så kallad Volksrod.