Opel Corsa A
Den första generationen, Corsa A, debuterade 1983 och delade teknik med Kadett D som var den första framhjulsdrivna Opelmodellen.
Den tillverkades i Zaragoza i Spanien.
Modellen erbjöds som tre- eller femdörrars halvkombi, liksom som två- eller fyradörrars sedan.
Modellen fick en ansiktslyftning 1990 med nya lyktor, strålkastare och stötfångare och avlöstes 1993 i och med introduktionen av Corsa B.
För många år sen köpte brorsan en sådan bil,en 85a,som han använde i 7-8 år,under den tiden hann bilen köras in i ett broräcke (för att undvika en mötande lastbil) & senare gick topplockspackningen..
Så bilen stod ett tag,sen köpte jag den,& jag med farsan som hjälp & lite gratis delar från gammal jobbarkompis,skruvade vi isär halva motorn & fick allt att funka )
Har såklart haft lite olika ljudsystem inkopplat i den )
Hade Neon under bilen,dvd spelare i handsfacket & en liten skärm i mittenkonsolen )
Hade dubbla Cerwin Vega 6.5" kit system i dörrarna.
Här var det dubbla Gas Alpha 10",med ett Kicker steg till framhögtalarna & ett Macrom M1a 1000w steg till basarna
Här hade jag utökat slutstegen lite )
Ett Macrom M1a 4-kanals till framsystemet,& 2st Macrom M1a 1000w steg,hade kopplat så att ett steg per bas..lite overkill med slutsteg för 16 000:- för basar som kostade 400:- )
Här körde jag med ett Gas Alpha 2-kanal steg till framsystemet & Macrom M1a 1000w till dubbla Alpine Type-R 12" basar.
Hade klätt in hela bagaget med svart matta )
Sen testade jag även alla tre macrom stegen (4-kanal till framsystemet,& bägge monostegen per spole på basen) till en Cerwin Vega Stroker 18" bas )
Fick på posten nya framskivor & belägg,som var rätt iaf )
Ena sidans belägg,såg faktiskt okej ut,men byttes ut iaf )
Skivan var tunn & skadad också,så den byttes ut definitivt )
Andra sidans belägg,så rätt okej ut med.
Skivan var dålig där med.
Titta så fint ) nya skivor & belägg )
Plus lite rostskyddsfärg för att liva upp det lite )
Ser sportigt ut nu )
Så vad göra med dom gamla bromsskivorna?
Slänga säger ni?
Mjo,man kan göra så,men det är inte rätt )
Först tar man några rörbitar,skär upp lite flänsar & böjer ut dom,svetsar fast dom på bromskivorna )
Den uppmärksamma ser dom vita skivorna..inte har jag kört med dom )
Det är faktiskt Volvo 855 (Buggyn) gamla skivor,dom var 1kg tyngre än dom andra skivorna,så dom fick offra sig )
Dom andra skivorna på bilden väger 7.5kg styck!
Sen borrar man hål,bultar fast i benen på en carport ställning,för att öka vikten med nästan 25kg,plus att benen inte sjunker ner i marken & blir ostabil )