söndag 23 oktober 2016

Eds motormuseum

I torsdags kväll var jag & farsan på Eds motormuseum,med ett gäng andra personer,svenskar & norskar,för att höra ett föredrag om Gustav Flink,känd Husqvarna (bland annat) trimmare & ingenjör.
Så vi var där i 4 timmar!
Lite roligt att höra alla gamla gubbar prata om nån som bodde här & där på 60-talet som hade den & den motorcykeln som var bror till den & den som bodde där & där..
 Tjena smulan,står du här & kexar..
 Colibri -19 
118cc
 Cleveland -19 
246cc,3.5hk
 Itera plastcykel
Husqvarna Silverpil -55 (första årsmodellen) 
175cc 
 Husqvarna trampsymaskiner.
Coola små radioapparater ) 
 Phillips golvradio från 1929,vägde över 40kg! 
 Bilradio
Löstagbar radio från bilen,för att slippa betala radiolicensen för fasta radio apparater i bilen som var innan 1970-talet. 
 Gammal Nokia & en även äldre Storna biltelefon.
 Ferbedo R 48 -54
48cc,1.5hk,kostade ny 875kr,30kg.
 Suzuki T125-2 Stinger -72
125cc,16hk.
Ural -92
649cc,40hk,335kg 
 BSA -21
499cc,5hk.
 Tuff brud i lyxförpackning ;)
 Triumph TR6 Trophy -59
649cc,34-46hk,166kg
 Sunbeam S7 -54
487cc,34hk.
 Zundapp K -38
500cc.
 Bra dubbdäck ;)
 Macio Sport -55
250cc,14.5hk.
Husqvarna Typ FM 100 -36
98cc,2.8hk. 
 Ebe Typ B -21
184cc,2hk,nypris 850kr.48kg
 Husqvarna 283 Guldpil -57
200cc,10.5hk,75kg.
(typ sån som farsan har)
 Husqvarna 282 E Silverpilen -60
175cc,9hk,nypris 2175kr.
 Malanca -63
48cc.
 Husqvarna M24 Svartkvarnan -46
118cc,3.5hk,70kg.
Tillverkades mellan 46-47
 NV-10 -50
125cc,4.5hk.
 Monark Armémotorcykel Mod 962 (MC 356 A) -62
350cc,20hk.
 Monark-Albin Armémotorcykel M/42 -44
500cc,20hk.
Tillverkades mellan 42-47 i 3300ex,varav 300ex med sidventilsmotor.
(typ sån som brorsan har)
 Union Super Sport -51
496cc,150kg.
Endast 4ex byggdes av Sportmodellen.
Rex Master -39
197cc,8.5hk. 
 Skogsfyndet
Årsmodell: Bra fråga
Tillverkare: AB Maskinfabriken Rex,Halmstad
Motor: Zundapp
Växelåda: Förmodligen
Pris: Lågt.
Anmärkning: Övergiven i skogen.
 " Jag var på MC-Muséet i Dals-Ed & där såg jag en moped som någon hittat i skogen.
Den var rostig,trasig & saknade sadel.
Jag tror att den som körde blev påhoppad av en björn & blev tvungen att lämna mopeden där.
Han kanske hamnade på sjukhus.
Daniel "
 DKW -19
118cc,1hk,14kg
DKW grundades av Dansken Skafte Rasmussen 1919.
 Furur -15
118cc.
Fabrikör Emil Jern,Gävle,konstruerade åren 14-15 en påhängsmotor som kallades Furir.
Den räknas som den första svenska serietillverkade cykelmotorn.
Ebe -19
184cc,2hk. 
 Ragne handikappmoped -56
 ILO -52
48cc,0.8hk.
 Örnen -51
118cc,4hk.
Örnen såldes av AB John Hedberg Maskinaffär under åren 51-53 med Husqvarnas 118cc tvåtaktare i egna ramar.
Husqvarna Novolette -52-57 
 Blixt -37
98cc,nypris 435kr.
Suecia -36
500cc,14hk,160hk. 
 Wright Saw Rebel GS2520
Vikt 10.9kg
 Massa extra delar )
 JoBu Aspin 1777 Senior -48
125cc,11kg,nypris 1400 Nkr
 NSU Prima V -58
175cc,9.5hk,138kg.
 Heinkel Tourist -56
174cc,9.2hk,155kg.
 ÖWA Hilfersmotor -24
83cc,1hk,toppfart 35-50km/h.
 Ebe -27
175cc.
Orenoverad,senast körd -53,stått utomhus i 63 år.
Honda MT-5 -00
49.9cc,Tillverkades mellan 82-00.
Nypris år 2000 var 19 900kr.
Är aldrig startad!

lördag 22 oktober 2016

Veckans retro

Friktionsdäck är vinterdäck som saknar dubbar.
Skillnader jämfört med däck avsedda för användning vid sommarväglag kan vara gummiblandning och mönster särskilt framtagna för vinterkörning.

Teknik och utveckling
Användningen av gummi med högre friktion ger bättre fäste än det gummi som normalt används i dubbdäck.
Detta gummi åstadkommer också större vägslitage, men medför mindre slitage än dubbar.

Användningsområden
Friktionsdäck kan vara ett lämpligt alternativ till dubbdäck beroende på vilka förutsättninger som gäller och vilka funktioner som prioriteras.

Egenskaperna hos olika fabrikat och modeller av både friktionsdäck och dubbdäck varierar kraftigt men några skillnader mellan friktionsdäck och dubbdäck kan vara:

Dubbdäck har som regel avsevärt bättre grepp på is, i övrigt väglag är greppet ungefär likvärdigt.
Det finns i regel ej dubbdäck som är så kallade prestandadäck.
Friktionsdäck har oftast lägre ljudnivå och rullmotstånd på asfalt.
Friktionsdäck genererar väldigt små mängder slitagepartiklar och påverkar därmed inte luftkvaliteten negativt på samma sätt som dubbdäck.
Dubbdäck kan orsaka vissa framkomlighetsproblem i vissa delar i storstäder där det på grund av luftkvalitetsskäl kan vara förbjudet med dubbdäck.
Dubbdäcks egenskaper kan försämras vid omfattande körning på asfalt på grund av det slitage och den förlust av dubbar som det kan orsaka.

Svenska regler och bestämmelser
Det är krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning enligt lag från 1 december till 31 mars om vinterväglag råder.
Dubbade däck är endast tillåtna från 1 oktober till 15 april eller om vinterväglag råder eller förväntas.

Året runt-däck
Ett uttryck som blivit allt vanligare är åretrunt-däck, vilket är friktionsdäck med sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck och lite bättre barmarksegenskaper.
Året runt-däck är i regel inte anpassade för vinterväglag och därför ej avsedda för detta ändamål och kan vara direkt olämpliga att använda vid vinterväglag.
För att få använda året runt-däck på vintern ska det enligt Trafikverket vara särskilt framtaget för vinterkörning och vara märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'.
Däcket ska dessutom vara med i den lista som STRO publicerar årligen.
En del åretrunt-däck uppfyller inte detta krav eftersom de kan vara framtagna för andra marknader där det inte finns krav på vinterdäck.
Eventuella följder på sommaren kan vara onormalt högt slitage, problematiska köregenskaper och så vidare.

Dubbdäck säkrare på is, särskilt på bilar utan antisladdsystem
Om du har en äldre bil utan antisladdsystem är det enligt Trafikverket inte lämpligt att använda dubbfria vinterdäck, om du ofta kör på vintervägar.
Antisladdsystemet, ESC, minskar risken för sladdolyckor på is och snö.
Om du har en äldre bil som saknar antisladd bör du köra med dubbade vinterdäck, om du kör på vinterväglag, det vill säga is och hårt packad snö, större delen av vintersäsongen.