Jag införskaffade en röd, trimmad 1977 års Alfa Romeo Alfetta GTV2000 som kvalade in under kraven.
Niklas införskaffade en röd, trimmad 1968 års Volvo Amazon 2dr med borrad b20 på 2.2L, K-kam och planad topp.
Steg 1 klart!
Det blev i slutändan så att vi bara blev två pers på resan och bara Amazonen användes men här följer resten av historian:
Det började med att Amazonen togs ut ur vinterförvaringen och ett visst oljetryck inte infann sig - alls - över huvud taget.
Skit tänkte vi och spotta ut snusen.
Det var ju lite jävligt.
Vi drog ut till garaget, plockade med oss folköl och spenderade helgen till att göra det ingen av oss hade gjort förut - lyfte ur en motor.
Packningar till oljepumpen byttes samt trågpackningen, sedan slängde vi i moroten igen efter att ha inspekterat och putsat upp den till rena rama förbannelsen.
Autosoltuben slaktades för att ge oss en ventilkåpa blank nog att rätta till luggen i spegelbilden med.
Ytterliggare provkörningar utfördes för att testa funktionsdugligheten – jag tänker inte säga att den gjordes utan stolar, sittandes direkt på golvet, framflygandes genom den norrländska landsbygden – det skulle ju vara oansvarigt.
Men underhållande var det!
Nu flög bilen fram men rosthålen i golvet var ju ett litet bekymmer.
Iväg till Joel som fick svinga en svets som en annan svingar en folköl och en sommarnatt senare var det jobbet klart.
Amazonen som fick namnet Bea/Beatrice användes nu dagligen till jobbet och finjusterades under tiden för att gå som en dröm men inredningen bestod fortfarande av hammarlackvitt golv med en del vägbrus som följd.
En fin-fin vardagsrumsmatta från Rusta senare, en tjock gummimatta från Swedol och en kväll på parkeringen med Bad-Religion i högtalarna, starköl i nävarna och lite rakbladsknivar senare så hade Bea fått en alldeles egen specialinpassad golvmatta och var fräsch som en iskall Gin&Tonic en sommardag.
Nämnde jag centralmonterad varvräknare som satt som en fläskläpp?