People Are Awesome 2015
fredag 27 november 2015
torsdag 26 november 2015
onsdag 25 november 2015
tisdag 24 november 2015
måndag 23 november 2015
Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor del 4
Patte har också en kompis Micke!
Micke har en turboladdad bil (Saab 9000T utan katalysator) och går i samma banor.
Vis av Pattes misstag försöker han klura ut hur man får bästa möjliga resultat för minsta mängd pengar...extraktorrör kanske? Eller bara en dämpare??
Mickes bil är en turboladdad med lite större motor.
Vilka råd skulle man ge till honom??
Till att böra med så kan man avråda från extraktorgrenrör.
För det första så är det ganska trångt där runt turbon, för det andra så blir det så förbaskat varmt i Saabmotorer.
Ett vebodsnickrat extraktorrör skulle:
1. Se fult ut
2. Antagligen utveckla sprickor efter ett tag med tanke på >900 graders temperatur & högt tryck, och det är trist att få glödande rörbitar i turbinen.
3. Ha större area för avkylning, vilket skulle sänka tempen på avgaser (och turbon älskar högt tryck, i alla fall så länge det är vid ingången till turbinen och inte på utblåset).
Man kan köra med värmebandage men då får man fukt, smuts & kondens under som kommer att äta upp metallen snabbare med tanke på alla värme/kyl -cykler bilen utsätts för i vardagsbruk.
4. Antagligen inte hjälpa så mycket egentligen.
Optimala sytemet för Mickes bil (utan att lägga ut bazzilioner kronor för ett legerat lasersvetsat grenrör) skulle snarare vara:
1. Orginal- gjutet grenrör (den där legeringen är noga utprövad på fabriken och pallar garanterat hettan, vilket ditt hemsmide kanske inte gör), gärna med insidan putsad, gjutskägg borttaget och portmatchat mot både turbon och toppen.
Japp, hederligt gammalt slipande alltså!
OBS! Det ingår i manlighetsritualen att bryta av grenrörspinnbultar när man ska skruva av grenröret och sedan försöka plocka ut dom med grispitt som naturligtvis går av i hålet.
Detta är egentligen bara ett skäl för att plocka av toppen och porta skiten ur den (efter att mekaniska verkstaden har borrat ur grispitten med superdyr borr, naturligtivs)
2. Så grovt rör som möjligt efter turbon! (3 tum räcker väl till teoretiska ~300 hästar innan hans stackars växellåda skickas i omloppsbana)
Här skiter vi i resonans, turbon har redan hackat upp avgaspulser och vill ha så låg mottryck som möjligt.
Ohh...den som säger att "även turbomotorn måste ha lite mottryck för att funka bra" kan börja fundera på att byta ut dom där förgasare någon gång....
3. Grov första dämpare, samma storlek som framröret. (3-tum)
4. Mjuk övergång till rör av en storlek mindre (2,5-tum) efter första röret.
(Gaserna har redan hunnit svalna, så varför släpa runt på extravikt och burkigt ljud som grova rör medför?)
5. En eller två dämpare till av fullflödestyp.
(beroende på egen smak och grannarnas tolerans).
Som tur är så har turbon dödat det mesta av högfrekventa ljudet, så det blir inte lika petigt med utförmning av slutrör.
Resultat? Tadaaa:
Ett kort-kort grenrör (för at behålla värmen) som garanterat pallar tempen (den har gjort det hittils, det är orginalrör ju!), perfekt port-matchat (Det orkar man inte göra det på fabriken, så den biten får man göra själv).
Bäst av allt: den är gratis! (satt lixom ba där från början)
Vidare ner har vi turbon som andas ut i grova rör (vilket minskar mottryck och cylindertemp och gör den lite gladare), samt välmatchade dämpare som inte är onödigt stora.
Har man lite tur så har man också prickat in rätt volym på burkarna dom så dom kanske släcker ut varandra vid ett visst varvtal (helst dom varvtal som du har när du ligger i 120km/h på femman)...kombinera detta med ett bra utformat öppet luftfilter (Jaa, jag vet att jag klagade på dom förut, OK?), lite högre laddtryck (nu när den andas bättre så är marginaler större), vinäger och lite hackad ingenfära så har du några extra kusar på riktigt!
Bäst av allt, sådan "trimm" brukar smeta ut vridkurvan...så växellådan borde trivas också....
Naturligtvis är puts av toppar en superduper komplement till allt ovanstående (om man har tid/ork/kunskap eller i sämsta fall gott om pengar)...
Summa av kardemmuma:
Grova rör långt bak = inte bra för någon bil, låter bajs
Lagom grova rör fram, bra utformat grenrör med mjuka böj = bra på sugisar
Korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare = bra på turbobilar
Och slutgiltigen: Tro inte ett ord på det jag säger! :-P Allt du läser på internet kan vara båg!
Micke har en turboladdad bil (Saab 9000T utan katalysator) och går i samma banor.
Vis av Pattes misstag försöker han klura ut hur man får bästa möjliga resultat för minsta mängd pengar...extraktorrör kanske? Eller bara en dämpare??
Mickes bil är en turboladdad med lite större motor.
Vilka råd skulle man ge till honom??
Till att böra med så kan man avråda från extraktorgrenrör.
För det första så är det ganska trångt där runt turbon, för det andra så blir det så förbaskat varmt i Saabmotorer.
Ett vebodsnickrat extraktorrör skulle:
1. Se fult ut
2. Antagligen utveckla sprickor efter ett tag med tanke på >900 graders temperatur & högt tryck, och det är trist att få glödande rörbitar i turbinen.
3. Ha större area för avkylning, vilket skulle sänka tempen på avgaser (och turbon älskar högt tryck, i alla fall så länge det är vid ingången till turbinen och inte på utblåset).
Man kan köra med värmebandage men då får man fukt, smuts & kondens under som kommer att äta upp metallen snabbare med tanke på alla värme/kyl -cykler bilen utsätts för i vardagsbruk.
4. Antagligen inte hjälpa så mycket egentligen.
Optimala sytemet för Mickes bil (utan att lägga ut bazzilioner kronor för ett legerat lasersvetsat grenrör) skulle snarare vara:
1. Orginal- gjutet grenrör (den där legeringen är noga utprövad på fabriken och pallar garanterat hettan, vilket ditt hemsmide kanske inte gör), gärna med insidan putsad, gjutskägg borttaget och portmatchat mot både turbon och toppen.
Japp, hederligt gammalt slipande alltså!
OBS! Det ingår i manlighetsritualen att bryta av grenrörspinnbultar när man ska skruva av grenröret och sedan försöka plocka ut dom med grispitt som naturligtvis går av i hålet.
Detta är egentligen bara ett skäl för att plocka av toppen och porta skiten ur den (efter att mekaniska verkstaden har borrat ur grispitten med superdyr borr, naturligtivs)
2. Så grovt rör som möjligt efter turbon! (3 tum räcker väl till teoretiska ~300 hästar innan hans stackars växellåda skickas i omloppsbana)
Här skiter vi i resonans, turbon har redan hackat upp avgaspulser och vill ha så låg mottryck som möjligt.
Ohh...den som säger att "även turbomotorn måste ha lite mottryck för att funka bra" kan börja fundera på att byta ut dom där förgasare någon gång....
3. Grov första dämpare, samma storlek som framröret. (3-tum)
4. Mjuk övergång till rör av en storlek mindre (2,5-tum) efter första röret.
(Gaserna har redan hunnit svalna, så varför släpa runt på extravikt och burkigt ljud som grova rör medför?)
5. En eller två dämpare till av fullflödestyp.
(beroende på egen smak och grannarnas tolerans).
Som tur är så har turbon dödat det mesta av högfrekventa ljudet, så det blir inte lika petigt med utförmning av slutrör.
Resultat? Tadaaa:
Ett kort-kort grenrör (för at behålla värmen) som garanterat pallar tempen (den har gjort det hittils, det är orginalrör ju!), perfekt port-matchat (Det orkar man inte göra det på fabriken, så den biten får man göra själv).
Bäst av allt: den är gratis! (satt lixom ba där från början)
Vidare ner har vi turbon som andas ut i grova rör (vilket minskar mottryck och cylindertemp och gör den lite gladare), samt välmatchade dämpare som inte är onödigt stora.
Har man lite tur så har man också prickat in rätt volym på burkarna dom så dom kanske släcker ut varandra vid ett visst varvtal (helst dom varvtal som du har när du ligger i 120km/h på femman)...kombinera detta med ett bra utformat öppet luftfilter (Jaa, jag vet att jag klagade på dom förut, OK?), lite högre laddtryck (nu när den andas bättre så är marginaler större), vinäger och lite hackad ingenfära så har du några extra kusar på riktigt!
Bäst av allt, sådan "trimm" brukar smeta ut vridkurvan...så växellådan borde trivas också....
Naturligtvis är puts av toppar en superduper komplement till allt ovanstående (om man har tid/ork/kunskap eller i sämsta fall gott om pengar)...
Summa av kardemmuma:
Grova rör långt bak = inte bra för någon bil, låter bajs
Lagom grova rör fram, bra utformat grenrör med mjuka böj = bra på sugisar
Korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare = bra på turbobilar
Och slutgiltigen: Tro inte ett ord på det jag säger! :-P Allt du läser på internet kan vara båg!
söndag 22 november 2015
Roadtrip
I fredags var det dags för den årliga traditionen med Vänern runt
Det var 3-4 minus grader,som Fowsia inte var van med här,så 2 dörrar var fastfrösna,men den tredje skålen med gröt,jag menar dörren,gick att öppna,(tur det,för den fjärde dörren var låst.)
En selfi i solen )
On the road..
Växlande snömängd,ibland var det mycket,ibland inget alls.
En kyrka.
Mera snö.
Framme i Säffle,Maestro Fresh var riktigt god burgare,rekommenderas!
Följ ljuset så hittar du Jungfru..mcdonalds??
Även plogbilen var ute!
Nästa stopp var i Karlstad köpcenter. Var en del ombyggnad där,så svårt att komma fram överallt.
Dagens outfit )
Hej,kan du hjälpa mig..jag letar efter en vänsterhänt synvinkel,helst ollonblå..vet du var det finns?..Hallå..?
Äh,dryga pappskalle!
Retro )
På dom här rektangulära sakerna kunde man förr spela in saker,OCH sen spela över & använda massa av gånger..typ som dvd-rw skivor )
Mjukis ren.
OMG!!..Jag hittade Nemo..Ring aftonbladet!!
Leksaker för vuxna..
..mittemot ligger leksaker för barn..
Solen var jobbigt låg,så solbrillorna kom fram )
Vänern.
On the road again..
En kyrka.
En kyrka igen..
On the road again.
Ytterligare en kyrka.
My biggest fan..
Så,vad blev köpt denna rundan på 45 mil & 8 ½ timme iväg?
Inte så mycket faktiskt,då det mesta var i matbutiker )
Här är dock lite som var värt att ta kort på )
Klädgalgar..eller kläd-hängare enligt lappen.
En film.
En metall wunderbaum..den var inte så tung,så ingen heavy metal här )
Kaffekaplsar.
Missade den sorten när jag köpte genom jobbet sist,så hade inte testat denna innan.
(vårat artikel nr är 22674,inte alls arbetsskadad...)
lördag 21 november 2015
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)